دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

تسمه تایم چیست ؟

۱۷ بازديد

تسمه تایم خودرو برای اجرای احتراق داخلی موتور بسیار مهم است. وظیفه تسمه تایم هماهنگی چرخش میل لنگ و محور بادامک { میل هایی که به چرخ دنده متصل می شود } است و اگر هر دو به درستی همگام شوند ، پیستون ها و سوپاپ های خودرو شما به درستی کار می کنند. این امر بسیار مهم است ، زیرا با احتراق سوخت در محفظه احتراق ، سوپاپ های وسیله نقلیه مصرف سوخت و هوا و گازهای خروجی را کنترل کرده و پیستون های شما را به سمت پایین هل می دهند. بنابراین ، مهم نیست که شما یک اتومبیل جدید یا یک وسیله نقلیه قدیمی دارید ، قطعا می خواهید مطمئن باشید تسمه تایم خودروی شما به درستی کار می کند.

تسمه تایم چیست ؟

تسمه تاسم که به عنوان محور بادامک یا زنجیر فلزی نیز شناخته می شوند ، دستگاه هایی هستند که معمولا بر روی مکانیزم های دوار سیستم انتقال قدرت نصب می شوند. اغلب آنها نقش بسیار مهمی در روان کارکردن موتورهای احتراق داخلی ایفا می کنند ، جایی که میل لنگ را به میل بادامک متصل می کنند تا ترازهای دقیق ( تایمینگ ) بین این دو جزء کلیدی را حفظ کنند ، زیرا در حال چرخش متفاوت هستند – اما سازگار ، نسبت به یکدیگر – سرعت. تقریبا در تمام موتورهای تولید شده قبل از 20 سال گذشته ، تسمه تایم به طور یکنواخت از تسمه های ضخیم لاستیک مقاوم و ارتجاعی ساخته می شود. تا به امروز ، مواد لاستیکی مقاوم در برابر کارکرد یک راه حل ایده آل برای حفظ تنش بین اجزای متحرک حیاتی در کوتاه مدت تا میان مدت باقی می ماند.

آشنایی با انواع تسمه تایم

توجه داشته باشید که یک زنجیر فلزی دقیقا همان چیز است – یک زنجیره متصل فیزیکی ، بسیار شبیه به یک زنجیر دوچرخه – بر خلاف حلقه مواد لاستیکی که معمولا در یک محور بادامک استاندارد نصب می شود. در هر پیکربندی موارد مثبت و منفی وجود دارد. البته مزیت اصلی زنجیره فلزی این است که ساختار فلزی آن را بسیار مقاوم می کند و به مراتب کمتر نیاز به تعویض دوره ای نسبت به تسمه مواد دارد. معایب زنجیرهای فلزی این است که برای عملکرد مناسب نیاز به روانکاری دائمی دارند ، عملکرد آنها بسیار پرصداتر از تسمه های لاستیکی یا پارچه ای است و در موارد نادری که به طور فاجعه بار خراب می شوند می توانند آسیب های بسیار شدیدتر و گسترده تری ایجاد کنند.

قیمت تسمه تایم

وقتی تسمه تایم یا محور بادامک به درستی کار نمی کند ، دریچه های خودرو به درستی همگام نمی شوند و این بدین معناست که پیستون ها می توانند آسیب ببینند. اگر چندین قطعه در اثر خرابی تسمه تایم آسیب ببینند ، این می تواند هزینه بسیار زیادی برای شما داشته باشد. معمولا توصیه می شود که تسمه تایم وسیله نقلیه خود را بین هر 60،000 تا 100،000 مایل تعویض کنید.

علائم نشان دهنده زمان تعویض تسمه تایم چیست ؟

از آنجا که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است ، به مرور زمان از بین می رود و در نهایت می شکند. هنگامی که خراب می شود ، موتور متوقف می شود یا اجزای آن هماهنگ نمی شوند و به موتور آسیب می رسانند. اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید ، ممکن است با خرابی کامل موتور ، شکستن یا خم شدن سوپاپ ها ، آسیب به سر سیلندر یا میل بادامک و آسیب پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید. تسمه زمان بندی را طبق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده جایگزین کنید تا از تعمیر یا تعویض موتور خود جلوگیری کنید.

موارد استفاده انواع تسمه تایم چیست ؟

ما می دانیم که محور بادامک جزء مهمی در موتورهای احتراق داخلی است – اما تسمه تایم دقیقا چه کاری انجام می دهد و انواع مختلف تسمه تایم چگونه نقشهای مهمی را در انواع دیگر سیستم ها و مکانیسم ها ایفا می کنند؟

استفاده انواع تسمه تایم در ماشین آلات
استفاده انواع تسمه تایم در ماشین آلات

تسمه های تایم معمولا با محیطی از “دندان” های لاستیکی بیرون زده برجسته شده اند و در موتور این دندانه ها هستند که حلقه مواد تسمه تایم را قادر می سازند تا میل بادامک ها را از طریق میل لنگ بچرخانند ، زیرا قطعات مختلف با نسبت ثابتی از سرعت می چرخند. این اجزا در کنار هم وظیفه باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی در موتور را بر عهده دارند. هنگامی که تسمه بادامک از نظر نظم و عملکرد صحیح عمل میکند ، باز و بسته شدن این سوپاپ ها با یک ریتم مطلوب مطابقت دارد که با حرکت بالا و پایین پیستون ها در سیلندرهای موتور مطابقت دارد و باعث عملکرد صاف و کارآمد کل می شود. دستگاه به عنوان موتور در هر یک از “ضربه” های مختلف خود می چرخد.

جنس مواد تشکیل دهنده تسمه تایم چیست ؟

مواد متعددی در طراحی و ساخت تسمه تایم در طول سالها مورد استفاده قرار گرفته است و تحقیقات به طور مداوم در حال توسعه گزینه های جدید ، قوی تر ، کارآمدتر و کم سر و صدا است. در ادامه شما را با مواد تشکیل دهنده انواع تسمه تایم آشنا می کنیم :

  • لاستیکی : تسمه تایم لاستیکی استاندارد است که به طور گسترده در محیط ها و برنامه های کاربردی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر شفت های موتور احتراق داخلی ، مانند تسمه بادامکی که در اکثر خودروها استفاده می شود ( و مطمئنا آنهایی که بیش از یک دهه پیش ساخته شده اند ) از تسمه تایم ساخته شده از لاستیک استفاده کرده اند. این راه حل هنوز هم امروزه بسیار رایج است ، اگرچه انواع مدرن تر شامل انواع متعددی از ترکیبات لاستیکی مقاوم در برابر دما برای طول عمر بهتر و مقاومت در برابر تحریف هستند. سایر ویژگی هایی که ممکن است در تسمه های تایم لاستیکی با عملکرد بالاتر مشاهده کنید ، می تواند شامل ترکیبات با مقاومت بالا برای محافظت در برابر برش دندان ها و تقویت الیاف برای افزایش استحکام کششی و کشش باشد.
  • پلی اورتان : مدل های پلی اورتان یک راه حل طولانی مدت و بسیار کارآمد برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف در بخش ها و صنایع مختلف به عنوان وسیله ای برای انتقال قدرت ارائه می دهند. آنها کشش بیشتری نسبت به لاستیک دارند و دارای تنظیمات مختلف دما و مقاومت بنزین هستند. تسمه های زمان بندی ساخته شده از پلی اورتان همچنین دارای ظرفیت بار بالا و استحکام کششی بالایی هستند. آنها در برابر روغن ، مواد شیمیایی و سایش مقاوم هستند و تمیز کردن و نگهداری آنها آسان است و آنها را برای بسیاری از انواع سیستم های انتقال قدرت و سیستم های نقاله غلتکی ، مانند نوار نقاله های خط محور ، انتخابی محبوب می کند.
  • پارچه ای : این مدل ها برای تنظیمات و برنامه های با کارایی بالا ، جایی که محرک هایی با نیروی شتاب بسیار بالا و همچنین برای انتقال گشتاور بالا در سرعت های پایین مورد استفاده قرار می گیرند ، ترجیح داده می شوند. تسمه های تایم ساخته شده از پارچه معمولا از مواد مختلفی استفاده می کنند که در ترکیبات خاصی استفاده می شوند ، می توانند مقاومت کششی فوق العاده و مقاومت بالا در برابر پارگی را برای کاربرد در محیط های شدیدتر ارائه دهند. ترکیبات پارچه ای با ضرایب اصطکاک بسیار کم و مقاومت در برابر دمای بسیار بالا / پایین به طور فزاینده ای در بازار امروز رایج است.

منبع کامل مقاله : تسمه تایم چیست ؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.