دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

محدودیت سرعت بلبرینگ ها

۳۳ بازديد

حداکثر سرعت چرخشی مجاز برای هر بلبرینگ را می توان از دو معادله ساده تعیین کرد. این محدودیت های سرعت ، محدودیت های حرارتی محسوب می شوند که از داده های تجربی بسیاری از کاربردهای معمولی تعیین شده اند. توانایی بلبرینگ ها برای کار با سرعت بالا بیشتر با توجه به نوع روغن کاری استفاده می شود. تمام محدودیت های نشان داده شده بر اساس روغن کاری استاتیک روغن است ، در حالی که هنگام ایستادن سطح روغن در مرکز پایین ترین ساچمه یا غلتک تنظیم شده است. اگر روغن کاری گریس مورد نظر باشد ، سرعت مجاز 66% از حد روغن است.

علاوه بر سرعت ، بار بیرینگ نیز بر تولید گرما و دما تاثیر به سزایی دارد. به عبارت دیگر ، بارهای بالاتر باعث تولید گرمای بیشتر و دماهای بالاتر می شوند. فاکتورهای محدودیت سرعت بیرینگ های نشان داده شده زمانی قابل اجرا هستند که عمر رتبه بندی محاسبه شده برابر یا بیش از 100000 ساعت باشد.

خرید آنلاین انواع بلبرینگ

طراحی دستگاه و محیط آن بر نحوه برداشت گرما از بیرینگ تاثیر می گذارد و در نتیجه درجه حرارت آن کاهش می یابد. به طور کلی ، بیشتر گرما از طریق مسیر غلتش بیرونی بلبرینگ از طریق نشیمنگاه دستگاه خارج می شود. نشیمنگاه های نازک و در معرض ، دمای تحمل کمتری نسبت به نشیمنگاه های ضخیم و محدود دارند. حرکت آزاد هوا در اطراف نشیمنگاه علاوه بر دمای پایین محیط باعث می شود که بلبرینگ همچنین خنک تر شود. مشکل بیرینگ های ” داغ ” خراب شدن روغنکاری از دو طریق است. اولین مورد از دست دادن ویسکوزیته روغن با افزایش دما است که اجازه می دهد اجزای تحمل تماس فلز با فلز وجود داشته باشد ، در حالی که دوم تجزیه فیزیکی روغن پایه و مواد افزودنی آن است. به طور کلی ، بیشتر کاربران ترجیح می دهند نشیمنگاه های خود را زیر 60 درجه سانتیگراد ( 140 درجه فارنهایت ) نگه دارند. دمای بالاتر از این به روغن مخصوص ، بررسی سطح ثابت و فواصل روغن گیری مجدد بسیار کوتاهتر زمانی که گریس روان کننده انتخاب شده است ، نیاز دارد. جهت تعیین محدودیت سرعت بلبرینگ ها Nlim ، از هر نوع بیرینگ ، مقدار Ndm را برای نوع بلبرینگ خاص زیر پیدا کنید. هر سرعت عملیاتی که در 80% از محدوده باشد ، باید بیشتر بررسی شود.

قطر فاصله‌ یک شیار تا شیار مشابه بلبرینگ ( dm ) را از این فرمول محاسبه کنید :

حداکثر محدودیت سرعت بلبرینگ ها ، Nlim ، در RPM به سادگی محاسبه می شود :

مثالی برای محاسبه حداکثر محدودیت سرعت بیرینگ ها :

یک بیرینگ NU1996MC3 ، (480mm x 650mm x 78mm) ، باید با سرعت 800 دور در دقیقه با روانکاری ثابت روغن کار کند. آیا این قابل قبول است ؟! قطر فاصله‌ یک شیار تا شیار مشابه بلبرینگ عبارتست از :

نسبت عرض به ارتفاع آن عبارتست از :

این یک رولبرینگ استوانه ای باریک با قفس برنجی ماشین کاری شده است. ضریب سرعت آن 550،000 میلی متر در دقیقه است. سرعت محدود این بلبرینگ – Nlim =

از آنجا که سرعت عملیاتی مورد نظر 800 دور در دقیقه 82% از محدودیت سرعت بلبرینگ ها است ، بررسی های بیشتر لازم می باشد. در بعضی از برنامه ها ، سرعت شافت چرخشی و اندازه بیرینگ انتخاب شده منجر به مقدار Ndm می شود که بیش از سرعت محدود کننده بیرینگ می شود ، Nlim ، بیرینگ نیز گاهی اوقات به طور گسترده ای است. راه حل این وضعیت که معمولا استفاده می شود ، نصب جت ، سیستم روغن کاری چرخشی است که باعث روانکاری و از بین بردن گرمای بلبرینگ می شود. این سیستم ها معمولا پس از اینکه روغن توسط یک خط مکش از دستگاه خارج شد ، مبدل حرارتی برای خنک سازی روغن درگیر می شود. هنگامی که روغن دوباره به سمت بیرینگ بازیافت می شود ، به طور قابل توجهی خنک تر می شود و دارای چسبندگی بیشتری است که بلبرینگ را بهتر روان می کند.

منبع : حداکثر سرعت محدود بلبرینگ ها

8 تا از بهترین نرم افزارهای بالا بردن سرعت کامپیوتر/لپتاپ (2021)

وقتی کامپیوتر شما کند عمل می‌کند، بیشتر توصیه می‌شود که رم آن را ارتقاء دهید و یا حتی ویندوز را دوباره نصب کنید. اما اغلب اوقات انجام اینکار برای شما امکان پذیر نیست یا مایل به انجام اینکار نیستید. به هر حال اگر شما با افت سرعت کامپیوتر خود مواجه شده اید و به دنبال راهکارهایی برای افزایش آن هستید با ما همراه باشید تا در این مطلب جدیدترین و بهترین نرم افزارها را برای بالا بردن سرعت کامپیوتر و بهینه سازی ویندوز به شما معرفی کنیم. خواهید دید که این کار یک کار جذاب و سرگرم کننده است!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.