بهترین مکمل های چربی سوز و افزایش حجم همزمان

۱۴۴ بازديد

با مصرف این مکمل ها هم حجیم شوید و هم چربی بسوزانید! ممکن است این سوال برایتان پیش آید که آیا مکمل هایی که باعث افزایش حجم می شوند می توانند چربی ها را هم بسوزانند ؟ شاید این سوال خیلی از شماها باشد . برای رسیدن به پاسخ این سوال کلیدی توصیه می کنیم ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

با رشد و توسعه صنعت در دنیای امروز و افزایش رقابت میان تولید کنندگان ، انتظارات ما نیز در قبال محصولاتی که خریداری می کنیم افزایش یافته ، به گونه ای که از یک محصول انتظار کاربری های گوناگونی را داریم. در دنیای بدنسازی نیز باید گفت که می توان نسبت به مکمل های مصرفی خودمان هم چنین انتظاراتی را داشته باشیم. مثلا خرید مکملی با قابلیت افزایش حجم عضلات ضمن آنکه قابلیت چربی سوزی بالایی هم داشته باشد ، خیلی منطقی به نظر می آید. شاید باور این مساله عجیب به نظر رسد ، اما باید تصدیق کرد که وجود این دو قابلیت در کنار هم آن هم در یک مکمل اصلا متناقض نیست.

حتما مطالعه کنید : افزایش حجم بدنسازی

دیگر چه انتظاری بالاتر از یک مکمل چربی سوزی و عضله سازی همزمان می توانیم داشته باشیم. دو قابلیت مهم ، یعنی افزایش حجم عضلات و سوزاندن بافت های چربی ! در مقاله پیش چندین مکمل های چربی سوز و عضله ساز را برایتان معرفی کرده ایم. محصولاتی که علاوه بر افزودن حجم عضلات ، به شما در سوزاندن بافت های چربی کمک شایانی خواهند کرد. پس با کیمیا مکمل همراه باشید!

بهترین مکمل های چربی سوز و عضله ساز :

آرژنین

همانگونه که می دانید آرژنین جز مواد اصلی تشکیل دهنده معروف ترین مکمل های تجاری که در آنها از مونواکسید ازت (NO) استفاده شده است ، می باشد. در واقع ارگانیسم بدن ، آرژنین NO را به راحتی جذب می کند. جذب این ماده در بدن باعث تنظیم رشد و انبساط و اتساع شرائین شده و ضمن اینکه NO حجم عضله را افزایش می دهد ، نهایتا باعث افزایش قدرت و توان هم می گردد. انبساط رگ ها ناشی از جذب آرژنین ، عمل خون رسانی به عضلات را تسریع و آسان تر کرده و ضمن آن عضلات با جذب بهتر خون ، اکسیژن ، مواد غذایی و هورمون های متابولیکی ( یعنی هورمون هایی که نقش مستقیمی در سوخت و ساز بهتر بدن دارند ) عملکرد بهتری خواهند داشت.

آرژنین بهترین مکمل برای افزایش حجم بدون چربی محسوب می شود. آرژنین همچنین منجر به افزایش ترشح هورمون رشد (GH) می گردد. این هورمون نقش مهمی در افزایش حجم عضلات ایفا کرده ، با این وجود هرگز نباید نقش و اثر آرژنین را فقط در زمینه خون رسانی دانست. تحقیقات اخیر در مورد آرژنین به عنوان مکمل های چربی سوز و عضله ساز ثابت کرده اند که :

آرژنین علاوه بر افزایش حجم عضلات ، به همان مقدار باعث کاهش حجم چربی ها نیز می گردد. بر این اساس محققان انجمن ملی دانشگاه کارولینای شمالی به این نتیجه رسیده اند ورزشکارانی که به مدت 4 هفته از آرژنین استفاده کرده بودند ( بدون هیچ تغییری در تمرینات و رژیم غذاییشان ) یک کیلو افزایش حجم عضلات داشته و به همان میزان یعنی یک کیلو از حجم چربی هایشان کاسته شده است.

مقدار مصرف مکمل چربی سوز و افزایش حجم آرژنین

جهت افزایش میزان NO و هورمون رشد و به طبع آن افزایش حجم عضلات و کاهش حجم چربی ها ، توصیه می شود مقدار 3 الی 10 گرم ال-آرژنین یا آرژنین آلفا – سنوگلوتارن ، آرژنین مالات و یا آرژنین اتیل ، آن هم به میزان 3 بار در روز استفاده شود . البته استفاده از این محصول به مقدار 3 تا 5 گرم نیز برای تولید NO کافی می باشد. تحقیقات ثابت کرده که استفاده از آن به مقدار بالای 7 گرم تاثیر به سزایی در افزایش ترشح هورمون رشد داشته است. توصیه می شود صبح زود و قبل از صبحانه 30 الی 60 دقیقه قبل از تمرینات و نیز دقیقا 30 الی 60 دقیقه قبل از خواب این مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات را مصرف کنید.

کراتین

مکمل کراتین در دنیای بدنسازی امروز ، از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردار است. تاثیرات افزایش حجم بالای این محصول در نزد همگان ، جای هیچ گونه تردیدی را باقی نگذاشته است. استفاده از آن همچنین باعث افزایش قدرت و بهبود عملکرد در حین تمرینات شده ، ضمن آنکه سبب افزایش ترشح IGF-1 نیز می گردد. علی رغم چنین مزایایی ، اما هنوز افراد بسیاری نسبت به خاصیت مهم دیگر این محصول بی اطلاع هستند و آن خاصیت چربی سوزی بالای کراتین می باشد.

طبق نتایج تحقیقات صورت گرفته در مورد این مکمل چربی سوز و افزایش حجم در کالج اکسید مور نیویورک که در مجله متابولیسم به چاپ رسید مشخص گردید :.

افرادی که به مدت 4 هفته از کراتین استفاده کرده بودند ( بدون آنکه تمرینی انجام داده باشند ) متابولیسم بدنشان در حالت استراحت 3% افزایش یافته بود ، در حالی که افراد دیگری که کراتین را همزمان با تمرینات بدنسازی خود مصرف کرده بودند ، متابولیسم بدنشان در حالت استراحت تقریبا 6% افزایش پیدا کرده بود.

این افزایش متابولیسم حاصل مقدار کالری هایی بود که طی روز سوخته شده بودند ، یعنی میزان بافت های چربی که طی این مدت از بین رفته بودند. همچنین طبق تحقیق دیگری که روی جامعه آماری سربازان ارتش ، از سوی انستیتوی نظامی تحقیقات پزشکی ماساچوست آمریکا صورت گرفت مشخص شد این افراد که تنها طی 5 روز کراتین مصرف کرده بودند ، وزن بدنشان به مقدار 3.1 کیلوگرم افزایش پیدا کرده ، ضمن آنکه مقدار 220 گرم از حجم بافت های چربی بدنشان کاهش یافته بود. درست است که شاید این مقدار خیلی قابل توجه و زیاد جلوه نکند ، اما فراموش نکنیم زمان مصرف کراتین تنها چیزی کمتر از یک هفته بوده است.

تاکنون کسی نتوانسته در مورد نقش چربی سوزی کراتین و چگونگی قابلیت ضد چربی اش به پاسخ دقیقی برسد. در واقع هنوز اسرار دیگری از این ماده اعجاب انگیز بر ما پوشیده مانده است. محققین این گونه تصور می کنند که کراتین ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات ) با داشتن خاصیت افزایش توان عضلانی ، سبب سوزاندن و ذوب کردن بافت های چربی می گردد. به اعتقاد آنان بدنسازان و یا کسانی که هر روز با وزنه های سنگین سر و کار دارند ، متابولیسم و سوخت و ساز بدن آنها هنگام استراحت و حتی تا 2 روز پس از تمرینات ، بسیار بالاست .

حتما مطالعه کنید : تاثیر کراتین در چربی سوزی

مقدار مصرف کراتین

توصیه می شود 2 الی 5 گرم قبل و بعد از تمرین مکمل چربی سوز و عضله سازی همزمان کراتین را مصرف کنید. اگر در طول استفاده از کراتین احساس کردید که عضلاتتان کارایی لازم را ندارند ، بی تردید دلیل این مساله به دلیل تجمع و تراکم آب می باشد. پس چنانچه زیر پوست آب متراکم و انباشته گردد ، توصیه می شود که سریعا استفاده از کراتین مونوهیدرات را قطع کرده و به جای آن از کراتین دیگری استفاده نمایید که جذب آن توسط عضلات راحت تر باشد.

بتا آلانین

این مکمل افزایش نیرو چه در بین محققان و مطالعات بالینی و کلینیکی و چه در میان بدنسازان ، از حیث تاثیر و کارایی خویش محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است. جهت آسان کردن درک شیوه عملکرد این مکمل در بدن باید بگوییم که اسید آمینه بتاآلانین ضمن ترکیب با اسید آمینه دیگری موسوم به هیستیدین ، اسید آمینه ترکیبی دیگری به نام کارنوسین را در بدن تشکیل می دهد. تحقیقات بسیاری به نقش مهم بتا آلانین ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات ) یا همان کارنوسین در افزایش قوای جسمانی و عضلانی و البته خاصیت چربی سوزی آن صحه گذاشته است.

با این وجود چنانچه این ماده را با کراتین مخلوط و مصرف کنیم ، تاثیرش دو چندان می گردد. طبق تحقیق صورت گرفته از سوی محققین کالج نیوجرسی افرادی که بتا آلانین را همراه با کراتین مصرف کرده بودند ، حجم عضلانی بیشتر و البته فرآیند چربی سوزی بالاتری را نسبت به افرادی به دست آورده بودند که صرفا از مکمل کراتین استفاده کرده اند. به گفته دیگر بتا آلانین با تشدید فرآیند خون رسانی به عضلات بدن نقش مهمی را نیز در سوزاندن و از بین بردن بافت های چربی ذخیره شده ایفا می کند.

بدون شک حتما خاصیت چربی سوزی بتا آلانین ، ارتباط مستقیمی با خاصیت افزایش حجم و نیروی عضلانی دارد. خاصیتی که به خوبی آن را قابل قیاس با سایر مکمل های معروف چون کراتین کرده و به کمک آن می توانید سنگین ترین وزنه ها را نیز مهار کنید. طبق تحقیقات انجام شده بلند کردن وزنه های سنگین ، بزرگترین چالش متابولیسم بدن در زمان انجام تمرینات را تشکیل می دهد ، بنابراین بتا آلانین به خوبی می تواند استقامت و تحمل عضلات را افزایش داده و این چیزی است که به مدد آن می توانیم تمرینات را با شدت و جدیت بیشتری انجام دهیم.

مقدار مصرف بتا آلانین

توصیه می شود 1 الی 2 گرم بتا آلانین ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات به صورت همزمان ) یا همان کارنوسین را با مکمل کراتین ترکیب کرده و بلافاصله قبل و بعد از هر جلسه تمرین مصرف نمایید.

مکمل چربی سوزی و عضله سازی همزمان گلوتامین

مکمل گلوتامین ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم ) اثر مهمی در عضله سازی و خصوصا جلوگیری از تحلیل عضله و حفظ و نگهداری از آن دارد. این سه دلیل می تواند استفاده از آن را به خوبی برای همه بدنسازان توجیه کند. اما دلیل دیگری که نسبت به بقیه دلایل مهمتر به نظر می رسد ، خاصیت چربی سوزی بسیار بالای این مکمل است. در تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه آیوای ایالات متحده ثابت شده که مکمل گلوتامین متابولیسم یا سیستم سوخت و ساز بدن را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

طی این تحقیق چند زن و مرد از مکمل گلوتامین به طور خالص و یا در حالت ترکیب با اسید آمینه های دیگری همچون گلیسین ، سرین و یا آلانین همراه صبحانه خود استفاده کردند. بدین گونه این مکمل در افزایش سوزاندن کالری و چربی بدنشان ، آن هم حتی تا 6 ساعت پس از مصرف تاثیر زیادی داشته است. همچنین در مرحله دیگر این تحقیق ، از مکمل گلوتامین به طور خالص و با ترکیب با اسید آمینه های دیگر دقیقا قبل از تمرینات استفاده گردید. البته تمرینات به صورت سبک و تمرین با دوچرخه های ثابت انجام شد که فرآیند چربی سوزی نسبت به تحقیق قبلی به چند برابر افزایش پیدا کرده بود.

تحقیقات در خصوص چگونگی فرآیند چربی سوزی گلوتامین به این نتیجه رسیده اند که گلوتامین در بدن باعث ترشح گلوکز در کبد شده که این روند انرژی حاصله خود را از سوزاندن کالری های انباشته به دست می آورد. مکمل گلوتامین به عنوان یکی از مکانیزم های اصلی در سوزاندن چربی ها و قند ها در بدن شناخته شده است. البته لازم است تا به خاصیت و قابلیت دیگر گلوتامین ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات به صورت همزمان ) نیز تنها اشاره ای شود که آن هم افزایش GH یا هورمون رشد در بدن است.

مقدار مصرف گلوتامین

چنانچه هدف از مصرف مکمل گلوتامین به عنوان بهترین مکمل برای افزایش حجم بدون چربی ، افزایش متابولیسم و فرآیند چربی سوزی آن است ، توصیه می شود میزان 5 الی 10 گرم گلوتامین را همراه با صبحانه خود میل کنید. یعنی دقیقا 30 الی 60 دقیقه قبل از شروع تمرینات و بلافاصله پس از انجام آن و سرانجام ترجیحا قبل از خواب!

پروتئین وی

همانطور که می دانید مصرف مقداری پروتئین وی قبل و بعد از تمرینات ، نقش به سزایی در کارکرد و خصوصا عضله سازی ایفا می کند. در واقع مصرف مقدار اندکی از پروتئین وی منجر به بهبود عملکرد خون رسانی عضلات شده و انرژی مورد نیاز آنها را به خوبی تامین می کند. همچنین مصرف این مکمل پس از تمرینات عمل سنتز یا تجزیه پروتئین بدن را بهبود و تسریع می سازد. جالب آنکه بدانید پروتئین وی به شما در لاغر شدن هم کمک شایانی می کند.

تحقیق صورت گرفته از سوی محققین دانشگاه گیلفورد نشان داده افرادی که 90 دقیقه قبل از صرف غذا ، مقدار 8 گرم پروتئین وی را نوشیده اند ، به مقدار قابل توجهی از گرسنگی شان کاسته شده و مقدار غذایشان به مراتب نسبت به زمانی که از پروتئین های دیگر استفاده کرده بودند کمتر شده بود. خاصیت این پروتئین در ایجاد احساس سیری 60% بیشتر نسبت به سایر پروتئین ها می باشد. این هورمون ها قادرند احساس گرسنگی را کاهش دهند ، به گونه ای که نوشیدن مقداری از این مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات حس گرسنگی را در طی روز کنترل خواهد کرد.

مقدار مصرف پروتئین وی

نوشیدن مقدار 20 الی 40 گرم پروتئین وی ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم ) در بین غذا بهترین راه جهت از بین بردن احساس گرسنگی های بی موقع تلقی می شود. البته توصیه می شود قبل و بعد از انجام تمرینات هم از این میزان پروتئین استفاده نمائید.

whey-protein-scitec.jpg
whey-protein-scitec-nutrition.jpg

مکمل چربی سوز و عضله سازی همزمان مولتی ویتامین

اهمیت یک مکمل روزانه مولتی ویتامین و مواد معدنی با کیفیت اغلب در برنامه های بسیاری از افراد برای تناسب اندام نادیده گرفته می شود. نیاز روزانه به یک فرمول مولتی ویتامین با قدرت بالا بسیار مهم بوده و ممکن است به تضمین حضور کوفاکتورهای ضروری لازم برای هزاران واکنش متابولیکی کمک کند. کمبود یک یا چند ویتامین یا مواد معدنی مورد نیاز بدن می تواند منجر به عدم واکنش بسیاری از مواد شیمیایی شود. این به نوبه خود می تواند باعث کند شدن یا مانع پیشرفت در رسیدن به هدف نهایی شما در آمادگی جسمانی کامل شود.
توصیه می شود که صبح زود و بلافاصله پس از اتمام تمرینات با وزنه ، مولتی ویتامین و مینرال خود را میل کنید‍!

مکمل بی سی ای ای ( BCAA )

مکمل BCAA متشکل از اسیدهای آمینه اصلی لوسین ، ایزولیسین و والین است. اسیدهای آمینه ای که نقش مهمی را در فرآیند ساختن ، حفظ و نگهداری و افزایش کارایی بافت های عضلانی ایفا می کنند. در واقع این اسیدها باعث تجزیه بهتر و سریع تر پروتئین ها شده و ترشح هورمون کورتیزول یا هورمون تحلیل دهنده انرژی را کاهش می دهد. با این وجود حتما تعجب خواهید کرد اگر بدانید که مکمل BCAA علاوه بر خاصیت عضله سازی قادر است بافت های چربی را به خوبی بسوزاند.

طبق تحقیق صورت گرفته بر روی تعدادی کشتی گیر ، ثابت گردید این افراد که از مکمل بی سی ای ای ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم ) استفاده کرده بودند ضمن اینکه رژیم غذایی کم کالری خود را نیز حفظ کرده بودند ، به مقدار قابل توجهی از وزن ، حجم چربی بدن ، خصوصا چربی های زائد ناحیه شکمشان کاسته شده بود. همچنین تحقیقات نشان داده که اسید آمینه لوسین علاوه بر نقش مهمش در کاهش وزن قادر است تجزیه پروتئین را در بدن بهبود بخشد. روندی که مستلزم مصرف انرژی بسیاری است. این اسید آمینه همچنین احساس گرسنگس را کاهش می دهد.

مقدار مصرف مکمل بی سی ای ای ( BCAA )

توصیه می شود قبل و بعد از تمرینات مقدار 5 الی 10 گرم مکمل BCAA را همراه با سایر مکمل ها به صورت نوشیدنی مصرف کنید. خصوصا مصرف همین میزان از مکمل چربی سوزی و افزایش حجم عضلات بی سی ای ای هنگام صبح و بعد از ظهر ، ضمن کاهش احساس گرسنگی به میزان قابل توجهی فرآیند چربی سوزی را افزایش می دهد.

BCAA-Effect.jpg
BCAA-scitec.jpg

مکمل ZMA

طی تحقیقی که روی بازیکنان فوتبال آمریکایی صورت گرفت ، ثابت گردید که ترکیب عنصر روی ، منیزیم اسپارتات و ویتامین B6 باعث افزایش ترشح هورمون تستسترون و IGF-1 شده که این روند سبب افزایش قدرت و توان می گردد. با این وجود تاثیر ZMA ( مکمل بدنسازی چربی سوز و افزایش حجم ) را به جز این نباید فقط در عضله سازی جستجو کرد ، چرا که عنصر روی موجود در این مکمل قادر نیست تا مانع ترشح هورمون تیروئید شده ، یعنی هورمونی که ترشح زیادش باعث وقفه در سوخت و ساز بدن می گردد.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ماساچوست آمریکا مشخص شد افرادی که عنصر روی را از رژیم غذایی خود حذف کرده بودند ، سیستم متابولیسم ( سوخت و ساز بدنشان ) به طرز چشمگیری دچار کاهش و ضعف شده بود. این در حالی بود که وقتی آنها مکمل حاوی روی را به مدت 20 روز به مقدار 25 میلی گرم در روز استفاده کردند متابولیسم بدنشان همانند روزهای قبل از رژیم فقر روی ، افزایش و بهبود پیدا کرده بود. همچنین نتیجه تحقیق اخیر دیگری ثابت کرده که کاهش مصرف روی ، باعث کاهش شدید لپتین شده است. لپتین هورمونی است که سوخت و ساز بدن را در حالت فعال نگه داشته ، ضمن اینکه باعث کاهش اشتها نیز می گردد. به طوریکه عدم ترشح آن نقش مهمی در بروز بیماری های چاقی مفرط دارد.

مقدار مصرف ZMA

یک مکمل ZMA ( مکمل چربی سوز و افزایش حجم عضلات) حاوی 30 میلی گرم روی ، 45 میلی گرم منیزیم اسپارات و 5 میلی گرم ویتامین B بوده که توصیه می شود یک ساعت قبل از خواب مصرف گردد. البته منیزیم موجود در این مکمل ضمن چربی سوزی ، ممکن است باعث بروز تاثیر کمی روی خواب افراد گردد.

منبع : بهترین مکمل های چربی سوز و افزایش حجم همزمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.