سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

احیای رنگ خودرو چیست ؟

۱۴ بازديد

دلایل متعددی وجود دارد که چرا باید ماشین خود را تا حد ممکن تمیز و نو نگه دارید. یکی از دلایل مهم ، حفظ ارزش آن است. علاوه بر این ، شما احتمالا پول زیادی برای خرید ماشین خود خرج کرده اید ، بنابراین منطقی است که مطمئن شوید وسیله نقلیه شما از وضعیت خوبی برخوردار است. فروش خودرویی با ظاهر زیبا به طور انکارناپذیری آسان تر از یک خودروی بسیار کثیف وکهنه است. همچنین به ایجاد یک تاثیر اجتماعی مثبت نیز کمک می کند – مانند زمانی که در ملاقات بیرون می روید یا به مصاحبه شغلی سفر می کنید. تا حد زیادی ، فرآیند نگهداری از یک خودرو با ظاهر زیبا شامل اطمینان از این است که رنگ خودرو در شرایط مناسب و براق و پر زرق و برق باقی می ماند. با این حال ، بسیاری از صاحبان خودروها به رنگ ماشین خود توجه کافی نمی کنند و در نتیجه ، ماشین آنها با گذشت ماه ها کدر و کدرتر به نظر می رسد. در نهایت ، رنگ می تواند آنقدر اکسید شود که نیاز به یک کار رنگی گسترده دارد تا بتواند آن را به شرایط جدید خود برگرداند.

هرچند لازم نیست این اتفاق بیافتد. حتی اگر کار رنگ آمیزی خودروی شما شروع به محو شدن کرده است ، معمولا برای بازگرداندن جلوه به خودرو دیر نیست! در زیر برخی از نکات سرویس احیای رنگ خودرو را بررسی می کنیم ، اما ابتدا اجازه دهید نکاتی را که باید در مورد رنگ خودرو بدانید ، مورد بحث قرار دهیم.

آیا متوجه شده اید که رنگ وسیله نقلیه شما مانند گذشته براق و پر جنب و جوش نیست ؟ متاسفانه رنگ ماشین شکست ناپذیر نیست – تحت تاثیر عناصر مختلفی است که می تواند باعث ورقه ورقه شدن ، کنده شدن و محو شدن آن در طول زمان شود. مهم است که بدانید چه چیزی می تواند باعث محو شدن و نحوه جلوگیری از آن می شود. خبر خوب این است که رنگ محو شده اغلب بسته به شدت آسیب و وضعیت کلی وسیله نقلیه شما می تواند به یک نقطه خاص بازگردد. به خواندن ادامه دهید تا نکات ارزشمندی را برای جلوگیری از محو شدن و همچنین آنچه می توانید برای بازگرداندن رنگ خود و ظاهر خوب آن به عنوان جدید انجام دهید ، بیاموزید.

انواع رنگ خودرو

در گذشته ، خودروسازان رنگ هایی را که ” رنگ تک مرحله ای ” نامیده می شد ، اعمال می کردند. این نوع رنگ ها نازک ، شکننده و بیش از حد مستعد اکسیداسیون بودند ( پدیده ای که در قسمت زیر کمی در مورد آن صحبت خواهیم کرد ). از دهه 1980 ، تولیدکنندگان خودرو شروع به استفاده از سیستم رنگ خودروی دو مرحله ای کردند. این شامل ابتدا یک لایه پایه ، سپس یک لایه شفاف در بالای آن است. رنگ دو مرحله ای نسبتا بادوام و طولانی مدت است و همچنین سازگار با محیط زیست است. با این حال ، اگر به درستی مراقبت نشود ، می تواند خراب شود. با فرض اینکه شما با ماشین خیلی قدیمی رانندگی نمی کنید ، به احتمال زیاد ماشین شما دارای دو مرحله رنگ آمیزی است. این همان چیزی است که ما در اینجا روی آن تمرکز می کنیم.

علت خراب شدن رنگ خودرو چیست ؟

وقتی از فروشنده کلید خودروی نوی خود را می گیرید و ماشین جدید و براق خود را از پارکینگ خارج می کنید ، طبیعی است که انتظار داشته باشید خودروی شما سالها در وضعیت مناسب و معقول به سر می برد. با این حال ، آنچه شما ممکن است متوجه نشوید این است که اشعه های خورشید در حال حاضر خرابی هایی را بر روی کار رنگ آمیزی درخشان ایجاد کرده اند. علت اصلی خرابی رنگ تابش اشعه ماوراء بنفش از خورشید است – و بیشتر از آنچه تصور می کنید در مدت زمان کوتاه تر آسیب می رساند. هر زمان که اتومبیل خود را زیر آفتاب سوزان پارک می کنید ، رنگ ماشین شما تحت واکنش شیمیایی نامطلوب قرار می گیرد. قرار گرفتن در معرض خاک و سایر آلاینده های محیطی نیز مشکلاتی را در کار رنگ خودرو شما ایجاد می کند. با گذشت زمان ، رنگ روی ماشین شما بدون مراقبت مناسب محو می شود. سرانجام ، به مرحله پیشرفته ای از آسیب معروف به اکسیداسیون می رسد – این زمانی است که لکه های سفید زشت ظاهر می شود و باعث می شود ماشین شما شبیه طاعون باشد.

اگر واقعا در جلوگیری از این نوع آسیب به خودرو خود جدی هستید ، باید از روکش خودرو استفاده کنید ، مخصوصا اگر ماشین خود را زیاد زیر نور خورشید پارک کنید. برخی از افراد حتی وقتی وسایل نقلیه خود را در داخل خانه پارک می کنند از روکش ماشین استفاده می کنند. این عمل ماشین شما را از جمع آوری گرد و غبار که ممکن است به اجزای داخلی مختلف وارد شود و باعث سایش زودرس شود ، جلوگیری می کند. همچنین ایده خوبی است که از کارواش های معمولی برای پاک کردن آلاینده هایی که می توانند به رنگ شما آسیب برسانند ، استفاده کنید. با این حال ، اگر رنگ ماشین شما قبلا شروع به محو شدن کرده باشد ، چطور !؟ اگر برای استفاده از روکش ماشین خیلی دیر شده باشد چه !؟ بنابراین ، اکنون تصمیم گرفته اید که هر کاری می توانید انجام دهید تا ماشین خود را به حالت درخشان معقول بازگردانید. در اینجا نحوه شروع سرویس احیای رنگ خودرو را مشاهده می کنید.

محاسبه قیمت احیای رنگ خودرو تهران

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر وضعیت رنگ خودرو تاثیر منفی بگذارد و نیاز به سرویس احیای رنگ خودرو را فراهم می کند. این شامل :

  • نور خورشید : علت شماره یک رنگ پریده ماشین ، نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش شدید خورشید بر رنگدانه رنگ خودرو تاثیر می گذارد و می تواند به آرامی آن را تجزیه کرده و باعث اکسید شدن آن شود. با گذشت زمان ، رنگ به طور قابل ملاحظه ای کدر ، خشن می شود و حتی ممکن است در موارد شدیدتر در تکه هایی از بین برود.
  • نمک جاده : نمک اغلب در جاده ها برای ذوب یخ و برف استفاده می شود. با این حال ، هنگامی که نمک جاده روی خودرو جمع می شود ، می تواند رنگ خودرو را محو کرده و باعث زنگ زدگی آن شود. اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید ، شستن منظم ماشین در ماه های زمستان ضروری است تا از این امر جلوگیری کنید.
  • فضله پرندگان : باور کنید یا نه ، فضله پرندگان بسیار اسیدی است و می تواند رنگ ماشین شما را زمانی که روی سطح زیاد بماند ، از بین ببرد. اگر متوجه فضولات پرنده در وسیله نقلیه خود شدید ، بهتر است فورا اقدام کنید. از یک حوله مرطوب و مواد شوینده برای تمیز کردن آرام منطقه استفاده کنید. از ساییدم اجتناب کنید ، زیرا این می تواند رنگ شما را خراش دهد.
  • نوع رنگ : نوع رنگ اعمال شده بر روی وسیله نقلیه می تواند آن را مستعد محو شدن بیشتر کند. یک رنگ تک مرحله ای که رنگ و کت شفاف را با هم مخلوط می کند ، در مقایسه با وسیله نقاشی رنگ آمیزی شده با روکش پایه و کت شفاف به طور جداگانه ، احتمال محو شدن بیشتری دارد. هنگامی که لایه شفاف روی سطح پایه اعمال می شود ، می تواند از UV محافظت کرده و از محو شدن رنگ جلوگیری کند.
  • عدم مراقبت مناسب : نحوه مراقبت از وسیله نقلیه شما نیز به درخشندگی یا محو شدن رنگ خودروی شما کمک می کند. افرادی که به طور منظم وسایل نقلیه خود را می شویند و واکس می زنند ، شانس بیشتری دارند که خودروی خود را در وضعیت مناسبی نگه دارند.

شست و شوی خودرو

اولین قدم سرویس احیای خودرو این است که قسمت بیرونی خودرو را تمیز کنید. شما باید تمام گرد وخاک و کثیفی هایی را که اتومبیل شما به طور معمول هنگام بیرون رفتن در جاده جمع می کند ، پاک کنید. ما نه تنها در مورد خاک ، بلکه در مورد روغن ، اثر انگشت ، اشکالات و همه آن ذرات تصادفی دیگر که به نوعی به ماشین شما متصل شده اند صحبت می کنیم. برای این منظور باید با تکنسین های شرکت آس تماس بگیرید تا در اسرع وقت جهت کارواش سیار در محل مورد نظر شما اقدامات لازم را انجام دهند . برای اطمینان بیشتر از تمیز بودن هرچه بیشتر ، قبل از انجام هرگونه کار بیشتر روی ماشین ، دو بار آن را بشویید.

از بین بردن آلودگی های سطحی روی رنگ خودرو

بنابراین ، اکنون شما وسیله نقلیه خود را کاملا شستشو داده اید و از این همه آلودگی خلاص شده اید. چیزی که بسیاری از مردم متوجه آن نیستند این است که شستشوی ساده آلودگی های سطحی را از خودرو حذف نمی کند. آلاینده های سطحی شامل طیف وسیعی از ذرات از منابع مختلف می شوند : آلاینده های هوا ، دوده ، قیر ، حشرات پاشیده ، اسپری رنگ و موارد دیگر. برخی از این آلودگی ها حتی برای چشم قابل مشاهده نیستند – اما مطمئنا وجود دارند و با توانایی شما در بدست آوردن آن درخشش اولیه که می خواهید بر روی اتومبیل شما اختلال ایجاد می کند. این آلودگی ها به گونه ای محکم به سطح ماشین شما متصل می شوند که حذف آنها دشوار است. این کار را به تکنسین های مجرب شرکت آس بسپارید تا در اسرع وقت با هماهنگی قبلی تمامی ذرات روی سطح خودروی شما را از طریق خدمات صفرشویی پاک کنند.

تعمیر رنگ سطح خودرو

اکنون باید ماشین خود را از نظر علائم آسیب رنگ ، مانند خط و خش ، بررسی کنید. اگر خراش کوچکی دارید که فقط روی روکش شفاف را تحت تاثیر قرار می دهد ، می توانید آن را با پدهای مخصوص سایش که در هر فروشگاه خودرو موجود است برطرف کنید. باید آن خط و خش های ریز و علائم چرخش را از بین ببرید و این کار با پولیش خودرو نیز انجام می شود. برای این که احیای رنگ خودرو خوب باقی بماند ، باید اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است به همین شکل بماند. این همان چیزی است که آب بندی رنگ می تواند برای شما انجام دهد. اینها به راحتی قابل اجرا هستند و ماه ها از ماشین شما محافظت می کنند.

روش های جلوگیری از محو شدن رنگ خودرو

وقتی صحبت از حفظ رنگ خودرو می شود ، پیشگیری مهمترین اقدام است. انجام اقدامات لازم برای مراقبت از رنگ سطح خودرو در حال حاضر می تواند شما را از تعمیرات پرهزینه در آینده نجات دهد. به علاوه ، اگر قصد فروش خودروی خود را دارید ، می توانید ارزش و جذابیت بصری آن را حفظ کنید.

  1. پارک کردن خودرو در محیط سرپوشیده = در صورت امکان ، بهتر است در یک منطقه سرپوشیده پارک کنید. همانطور که گفته شد ، اشعه خورشید می تواند برای رنگ خودرو بسیار مضر باشد ، بنابراین پیدا کردن پارکینگ سرپوشیده ، چه در محل پارکینگ ، چه در گاراژ یا حتی زیر درخت همیشه ایده خوبی است. اگر زیر درختی پارک می کنید ، فقط مراقب فضولات پرندگان باشید ، زیرا می توانند به رنگ خودروی شما آسیب برسانند.
  2. اتومبیل خود را به طور مرتب بشویید = رعایت برنامه منظم شستشو یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب و آسیب های محیطی انجام دهید. صاحبان خودروهایی که به طور منظم وسیله نقلیه خود را نمی شویند ، نه تنها یک وسیله نقلیه کثیف خواهند داشت ، بلکه احتمالا گرد و خاک کوچکی در آن جمع می شود که در قسمت انتهایی خودرو جاسازی می شود. از این رو هر چند هفته یکبار جهت شستشوی خودرو اقدام نمایید.
  3. بعد از شستشو ماشین خود را واکس بزنید = واکس یک روش عالی برای افزودن یک لایه محافظ دیگر به رنگ خودرو است. علاوه بر این ، پس از شستشو ، وسیله نقلیه شما را زیبا و براق می کند. واکس زدن خودرو هر سه ماه یا بیشتر به افزایش طول عمر رنگ خودروی شما کمک می کند ، به خصوص اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید. با این حال ، به یاد داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید ، زیرا این امر می تواند باعث تجمع روی سطح خودرو شما شود.

نحوه احیای رنگ خودرو چگونه است ؟

اگر رنگ ماشین شما کم رنگ شده است و آنقدرها هم که دوست دارید پر زرق و برق به نظر نمی رسد ، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که ” چگونه می توان رنگ سطح خودرو را احیا کرد ؟” خوشبختانه رنگ ماشین کم رنگ همیشه به یک لایه رنگ جدید نیاز ندارد. چندین کار را می توانید انجام دهید تا پایان سطح کار خود را دوباره زنده کنید. اگر رنگ کم رنگ شده و اما کیفیت سطح آن خوب است ، ممکن است بتوانید درخشش را به رنگ برگردانید. در طول فرآیند پرداخت و براق کردن ، به خاطر داشته باشید که از ترکیب ساینده ای استفاده می شود و در صورت عدم استفاده صحیح ، می تواند آسیب بیشتری به رنگ وارد کند.

برای شروع فرآیند پرداخت قبل از اجرای سرویس احیای رنگ خودرو ، سطح را خوب شستشو دهید. سپس ، برای از بین بردن آلودگی های ریز جاسازی شده در سطح رنگ ، از یک کلی بار ( خمیر کلی ) استفاده می شود. هنگامی که از آن به درستی استفاده می شود ، باید بتوانید سطح صاف تری را در جایی که از خمیر استفاده شده است احساس کنید. اکنون خودرو آماده پرداخت می باشد. برای شروع ، مهم است که از تجهیزات مناسب اطمینان حاصل کنید. شما به یک بافر با کیفیت نیاز دارید که می تواند برقی ، باتری یا شارژی باشد. مهم است که به خاطر داشته باشید که این فرایند منافذ میکروسکوپی سطح رنگ را باز می کند. به همین دلیل ، باید سطح روکش را با واکس مناسب خودرو یا روکش سرامیکی مخصوص خودرو آب بندی کنید!

نکات کلیدی در پرداخت سطح خودرو :

  • هرگز پد باف خود را رو به پایین روی زمین قرار ندهید. پد می تواند خاک را جمع کند و نهایتا منجر به ایجاد خط و خش و خراش روی سطح خودرو شود.
  • همیشه از پد پرداخت مناسب با ترکیب یا پولیش مناسب استفاده کنید.
  • هنگام نزدیک شدن به لبه ها مراقب باشید.
  • پد های خود را جداگانه در کیسه های پلاستیکی تمیز و قابل آب بندی نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که اگر رنگ سطح خودروی شما بیش از حد محو شده یا آسیب دیده است ، تنها راه دیگر برای بازگرداندن درخشش ، سرویس احیای رنگ خودرو است. این می تواند شامل رنگ آمیزی پانل هایی باشد که خورده شده یا کل سطح خودرو را صیقل می دهد. در این صورت ، با تکنسین های مجرب و حرفه ای شرکت آس تماس بگیرید. یک تکنسین ماهر می تواند وضعیت خودروی شما را ارزیابی کرده و به شما بگوید که بهترین برنامه برای اینکه رنگ خودروی شما زیبا به نظر برسد ، چیست!

این که آیا رنگ مات خودروی شما ناشی از آلودگی ها ، اکسیداسیون یا سایر آسیب های محیطی است یا خراش های ریز ، دوره درمان مشابه است. برای یک تکنسین حرفه ای مرکز احیای رنگ خودرو تهران ، اولین دستور کار همیشه تمیز کردن کامل است. وقتی سطح خودرو کثیف است ، رنگ نمی تواند اصلاح شود. هنگامی که خاک و سایر آلاینده ها روی سطح آغشته می شوند ، آسیب های بیشتری ایجاد می شود. سپس از یک خمیر کلی برای از بین بردن هرگونه آلودگی سرسخت یا جاسازی شده استفاده می شود. با تمیز بودن کامل خودرو ، باید ارزیابی شود تا علت رنگ مات و اقدامات اصلاحی مورد نیاز مشخص شود و سپس روند احیای رنگ خودرو انجام شود. در برخی موارد ، هنگامی که اکسیداسیون وجود دارد یا هنگامی که خراش های خرد رنگ را مات می کند ، سطح باید به حالت براق برگردد. در اینجا لیستی از روش هایی است که ممکن است یک تکنسین برای تصحیح رنگ کدر به کار ببرد :

  • پرداخت و براق کردن سطح خودرو به صورت دستی = این کار بدون استفاده از دستگاه انجام می شود. ترکیب سایشی یک ساینده مایع است که به طور مکانیکی آلودگی ها را از بین می برد و سطح را صاف می کند ، مشابه کاغذ سنباده فقط ظریفتر و کمتر تهاجمی! ساییدن با یک ترکیب دستی براقیت را به رنگ خودرو باز می گرداند و هنگامی که به درستی انجام شود ، عموما کم نفوذترین روش احیای رنگ خودرو فراتر از خمیر کلی است. ترکیب دستی برای درمان نقاط کوچک به جای پانل های بزرگ یا یک وسیله نقلیه کامل استفاده می شود.
  • پولیش خودرو با دستگاه = مناطقی که بیش از حد بزرگ هستند یا برای ضربه زدن به دست بسیار آسیب دیده اند ، با بافر دستگاه یا پولیش درمان می شوند. پولیش با دستگاه بسته به نوع ماشین استفاده شده و پد چسباننده متصل به آن می تواند نسبتا ملایم در سطح باشد یا کاملا تهاجمی باشد. یک دستگاه پولیش چرخان با سرعت بالا ، چه پنوماتیک یا برقی ، سریع ترین و پرخاشگرترین روش برای بازگرداندن برق به رنگ خودرو است. می توان آن را با یک پد پشمی ( تهاجمی تر ) یا یک فوم ( کمتر تهاجمی ) به همراه یک ترکیب سایش خیلی-ریز استفاده کرد. صیقل دهنده های دو کاره نسبت به مدل های دوار با سرعت بالا کمتر تهاجمی هستند. آنها قادر به احیای رنگ خودروی عمیق نیستند ، اما سطح ثابتی با علامت چرخش کمتر باقی می گذارند. پولیش های دو کاره به سرعت در بین تکنسین های جزئی محبوب شده اند.
  • سنباده زنی = گاهی اوقات ترکیب به تنهایی برای اصلاح نواقص در رنگ آو احیای رنگ خودرو کافی نیست. گاهی اوقات سطح باید با یک ابزار تهاجمی تر هموار شود : کاغذ سنباده. کاغذ سنباده بسیار ریز و میلیونم-ریز 1000 تا 3000 ریز و بیشتر می تواند به صورت مرحله ای برای خراشیدن خراش های روشن در لایه باز یا حذف آلاینده هایی که خمیر کلی و ترکیب ایجاد نمی کنند ، استفاده شود. پس از سنباده زنی ، سطح رنگ شده باید با ترکیب ( معمولا با ماشین ) تمیز شود تا خراش های ماسه از بین برود.
  • صیقل دادن = این مرحله که اغلب با عنوان ” حذف حرکت چرخشی ” شناخته می شود ، به منظور کاهش خط و خش های ایجاد شده توسط پدهای درشت پشم و ترکیبی سایشی است. برای از بین بردن خط و خش ( یا تعداد زیادی از آنها ) ممکن است نیاز به سنباده زدن باشد. سپس با ترکیب صیقل داده می شود تا خراش های ماسه را از بین ببرد. سپس صیقل داده می شود تا قسمت های باقی مانده از فرایند پولیش را از بین ببرد. این مرحله معمولا توسط دستگاه با یک پد فوم ملایم و یک لعاب یا پاک کننده گرد و غبار ساینده انجام می شود و سطحی شفاف و براق را پشت سر می گذارد.
  • واکس زدن = تا این لحظه ، هیچ چیز به پایان رنگ اضافه نشده است. در واقع ، مواد در هر یک از مراحل قبل حذف شده اند. هنگامی که رنگ صاف و براق شد ، زمان محافظت و حفظ آن است. این همان جایی است که واکس یا آب بند پلیمری ( یا هر دو ) وارد می شوند. واکس و آب بندها یک مانع ضد آب و محکم در برابر هوا ایجاد می کنند که آب را ریخته و از چسبندگی آلاینده ها به رنگ شما جلوگیری می کند. آنها همچنین از رنگ در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند و یک سد ایجاد می کنند که اجازه نمی دهد ترکیبات محیطی سوزاننده از سطح حک کنند.

منبع : احیای رنگ خودرو چیست ؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.