چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

معیارهای انتخاب بیرینگ ها

۸ بازديد
مانند بیرینگ های ساده ، اجزای غلتنده بیرینگ ها اصطکاک را در یک راهنمای چرخان بین دو قسمت کاهش می دهند. بسته به جهت نیرو ، محوری یا شعاعی ، انواع مختلفی از بیرینگ ها وجود دارد. بلبرینگ ها از اجزای غلتنده معمولا ساچمه ها ، غلتک یا سوزن استوانه ای یا مخروطی تشکیل شده اند. در ابتدا باید بدانید که بیرینگ چیست.

بیرینگ چیست ؟

بیرینگ یک جزء مکانیکی است که وظیفه آن هدایت مجموعه گردان است. بنابراین بلبرینگ امکان چرخش یک عنصر نسبت به عنصر دیگر را می دهد. بنابراین بیرینگ ها قطعاتی با دقت بالا هستند که به تجهیزات اجازه می دهند با انتقال کارآمد بارهای قابل توجه در سطوح مختلف سرعت حرکت کنند. آنها باید دقت و دوام بالایی را ارائه دهند و همچنین امکان کار با سرعت بالا با حداقل سر و صدا و ارتعاش را ارائه دهند. این نوع دستگاه ها در همه کاربردها مانند صنعت خودرو ، بخش هوافضا ، تجهیزات ساختمانی ، ماشین آلات و غیره یافت می شود. انواع مختلفی از بیرینگ ها وجود دارد که چهار نوع اصلی آنها عبارتند از : بلبرینگ ، رولبرینگ مخروطی ، رولبرینگ استوانه ای و بیرینگ سوزنی. در حالی که بلبرینگ ها رایج ترین مکانیسم ها هستند ، هر دستگاه مزایا و معایب خود را دارد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم هر یک از این بلبرینگ ها را مقایسه کنید تا مشخص شود که سیستم ایده آل برای نیازهای شما کدام است و از این رو در انتخاب بیرینگ ها باید دقت زیادی کنید!

هنگام انتخاب بلبرینگ ، باید چندین عامل مهم را در نظر بگیرید. اولین عاملی که باید در نظر گرفته شود بار است که بلبرینگ می تواند تحمل کند. دو نوع بار وجود دارد :

  1. بار محوری
  2. بار شعاعی

هر نوع بلبرینگ به طور خاص برای تحمل بار محوری یا شعاعی طراحی شده است. برخی از بیرینگ ها می توانند هر دو بار را تحمل کنند : در این مورد ما به یک بار ترکیبی اشاره می کنیم. به عنوان مثال ، اگر مجبور به پشتیبانی از بار ترکیبی هستید ، توصیه می کنیم که یک رولبرینگ مخروطی را انتخاب کنید. اگر به یکبیرینگ با قابلیت تحمل بار شعاعی بالا احتیاج دارید ، یک رولبرینگ استوانه ای را توصیه می کنیم. از طرف دیگر ، اگر بیرینگ شما نیاز به حمل بارهای سبک تر دارد ، یک بلبرینگ کافی است زیرا اغلب ارزان ترین گزینه در انتخاب بلبرینگ ها محسوب می شود. سرعت چرخش یکی دیگر از عناصری است که باید در نظر گرفته شود. برخی از بیرینگ ها می توانند در سرعت های بالا مقاومت کنند. وجود قفسه برای رولبرینگ استوانه ای و بیرینگ سوزنی سرعت بیشتری را نسبت به بلبرینگ های بدون قفسخ امکان پذیر می کند. با این حال ، انتخاب سرعت بیشتر گاهی اوقات با هزینه بار انجام می شود. شما همچنین باید احتمال وجود ناهماهنگی را در نظر بگیرید. برخی از بیرینگ ها برای این شرایط مناسب نیستند ، مانند بلبرینگ های دو ردیفه.

اگر فشار زیاد باشد ( برای مثال در محدوده 2-3 بار ) یک آب بندی مکانیکی ایده آل است. در غیر این صورت ، انتخاب بلبرینگ مستقیما به نوع روان کننده ، گریس یا روغن مرتبط می شود. به عنوان مثال ، برای روانکاری گریس رایج ترین راه حل ها عبارتند از منحرف کننده ها یا واشرها ، گذرگاه های باریک که ماشین کاری شده یا دارای شیار هستند. در صورت روغن کاری ، سیستم آب بندی اغلب با وجود یک شیار برای بازیابی روغن همراه است.

حتما مطالعه کنید : روش گریس کاری بلبرینگ

شرایط استفاده نیز می تواند بر انتخاب شما تاثیر بگذارد ، به ویژه در مورد مونتاژ بلبرینگ! سختی و دقت مورد نیاز استفاده شما نیز باید در نظر گرفته شود. در برخی موارد ، می توانید از پیش بارگذاری در مجموعه بلبرینگ خود استفاده کنید تا سفتی آن افزایش یابد. علاوه بر این ، پیش بارگذاری تاثیر مثبتی بر عمر بلبرینگ و سطح نویز سیستم شما خواهد داشت. مراقب باشید! برای انتخاب پیش بار (شعاعی یا محوری ) باید از سختی تمام قطعات از طریق نرم افزار یا آزمایش آگاه باشید. در معیارهای انتخاب بیرینگ خود ، باید مواد ایده آل برای بلبرینگ خود را نیز در نظر بگیرید. بلبرینگ ها می توانند از فلز ، پلاستیک یا سرامیک ساخته شوند. مواد یاتاقان بستگی به استفاده مورد نظر آن دارد. توصیه می کنیم مقاوم ترین یاتاقان را انتخاب کنید. اما به خاطر داشته باشید که مواد مورد استفاده بر قیمت بلبرینگ تاثیر می گذارد.

مشاهده تمامی محصولات بلبرینگ

علت انتخاب بلبربنگ چیست ؟

بلبرینگ ها اغلب برای تماس شعاعی بهینه می شوند : این بدین معناست که اگر نیرویی که می خواهید با بلبرینگ در تماس باشد عمود بر محور چرخش آن باشد ، بسیار مفید خواهند بود. با این حال ، بلبرینگ های دو ردیف برای تماس زاویه ای بهینه شده اند. علاوه بر این ، اگر می خواهید از یک بلبرینگ برای بار محوری استفاده کنید ، لازم به ذکر است که این دستگاه فقط از بارهای محوری متوسط پشتیبانی می کند.

علت انتخاب بلبرینگ ها

با این حال ، می توان با استفاده از ساختار بلبرینگ دو ردیف از این نقص جلوگیری کرد. بلبرینگ ها علاوه بر کم هزینه بودن ، طراحی جمع و جوری داشته و این موضوع آن ها را به پرکاربردترین نوع بلبرینگ تبدیل می کند. ما اکیدا توصیه می کنیم از بلبرینگ برای

علت انتخاب رولبرینگ استوانه ای چیست ؟

رولبرینگ های استوانه ای قادر به تحمل بارهای شعاعی قابل توجه ، یا حتی بارهای بسیار مهم هستند. انواع مختلفی از رولبرینگ های استوانه ای وجود دارد. آنها بسته به تعداد ردیف غلتک ها ( یک ، دو یا چهار ) و وجود و یا عدم وجود قفسه متفاوت هستند. یک قفسه به بیرینگ اجازه می دهد تا بارهای شعاعی قابل توجه و سرعت بالایی را تحمل کند. عدم وجود قفسه به بیرینگ اجازه می دهد تا ردیف های بیشتری از غلطک داشته باشد و بنابراین بارهای شعاعی حتی سنگین تری را تحمل می کند. تنها عیب این است که رولبرینگ استوانه ای بدون قفسه سرعت های بالایی را مانند قفسه تحمل نمی کنند.

انتخاب رولبرینگ استوانه ای

رولبرینگ های استوانه ای نیز بسیار محکم بوده و طول عمر زیادی دارند. علاوه بر این ، برخی از بیرینگ ها می توانند بار محوری را تحمل کنند ، به شرطی که در حلقه های داخلی و خارجی شانه نداشته باشند. در این صورت ، نمی توانید از بلبرینگ خود برای تحمل بار محوری استفاده کنید.

علت انتخاب رولبرینگ مخروطی چیست ؟

رولبرینگ های مخروطی می توانند بارهای شعاعی ، محوری و ترکیبی ( هر دو را به طور همزمان ) تحمل کنند. بارها به دلیل استحکام بالا می توانند بسیار سنگین باشند. اگر بین انتخاب یک بلبرینگ و یک رولبرینگ مخروطی مطمئن نیستید ، توجه داشته باشید که یک رولبرینگ مخروطی با ابعاد معادل می تواند بارهای سنگین تری را تحمل کند. بنابراین ما این نوع بلبرینگ را برای استفاده هایی مانند دوک ماشین ، گیربکس خودرو ( ماشین قایق ، هلیکوپتر ) یا فرمان چرخ های ماشین یا کامیون توصیه می کنیم.

انتخاب رولبرینگ مخروطی

علت انتخاب بیرینگ سوزنی چیست ؟

مانند رولبرینگ استوانه ای ، بیرینگ های سوزنی می توانند با قفسه یا بدون قفسه عرضه شوند. اگر قفسه دارند ، می توانند سرعت بسیار بالایی را تحمل کنند ، در حالی که بیرینگ سوزنی بدون قفسه می تواند بار شعاعی یا محوری بسیار قابل توجهی را تحمل کند. همچنین توجه داشته باشید که این بلبرینگ ها از نظر اندازه کوچک هستند و به همین دلیل دارای رد پای کوچکی هستند. به عنوان مثال ، آنها به طور منظم در گیربکس ها استفاده می شوند.

انتخاب بیرینگ سوزنی

معیارهای انتخاب انواع بیرینگ ها :

فضای موجود

غالبا ابعاد خارجی بیرینگ ها از طریق طراحی دستگاه از پیش تعیین می شود. معمولا قطر شفت ، قطر سوراخ بیرینگ را مشخص می کند. برای همان قطر مته ، ممکن است قطرها و عرض های مختلف خارجی در دسترس باشد ( تصویر شماره 1 ). در دسترس بودن بیرینگ ها در یک سری ابعاد ISO خاص ، بستگی به نوع بیرینگ و قطر سوراخ دارد.

سری ابعاد ISO برای قطر سوراخ های یکسان

معیارهای انتخاب بیرینگ : بار

هنگام انتخاب نوع بیرینگ بر اساس معیارهای بار ، باید نکایت زیر را در نظر داشته باشید :

  • رولبرینگ ها قابلیت تطبیق بارهای سنگین ( نسبت به بلبرینگ ها با همان سایز ) را دارند.
  • یک دسته کامل بیرینگ ها قابلیت تطبیق بارهای سنگین ( نسبت به بیرینگ های همخوان با قفسه ) را دارند.

بارهای شعاعی و محوری ترکیبی

جهت بار عامل اصلی در انتخاب بیرینگ است ، البته در شرایطی که بار بیرینگ ها به صورت ترکیبی از بارهای محوری و شعاعی باشد ، نسبت اجزا جهت بار ترکیبی را مشخص می کند ( تصویر شماره 2 ).

انتخاب نوع بیرینگ ها بر اساس جهت بارها

مناسب بودن یک بیرینگ برای جهت مشخصی از بار با زاویه تماس a آن ( نمودار 1 ) تطابق دارد – هرچه زاویه تماس بیشتر باشد ، ظرفیت تحمل بار محوری نیز بالاتر می باشد. می توانید این را در مقدار ضریب محاسبه Y مشاهده کنید ، که با افزایش زاویه تماس کاهش می یابد.

ISO بیرینگ هایی با زاویه تماس کمتر از 45 درجه به عنوان بیرینگ های شعاعی و سایر موارد به عنوان بیرینگ های کف گرد ، مستقل از کاربرد واقعی آن ها ، رد می کند. برای تطبیق بارهای ترکیبی با یک جزء محوری سبک ، می توان از بلبرینگ هایی با زاویه تماس کوچک استفاده کرد. بلبرینگ های شیار عمیق یک انتخاب معمول برای بارهای محوری سبک تا متوسط است.

معیارهای انتخاب بیرینگ : سرعت و اصطکاک

دمای مجاز کار رولبرینگ ها محدودیت هایی بر روی سرعت عملکرد ایجاد می کند. دمای کارکرد تا حد زیادی بر روی حرارت اصطکاک ایجاد شده در بیرینگ تعیین می شود ، به جز در دستگاه هایی که گرما فرآیند غالب است.

هنگام انتخاب بیرینگ بر اساس سرعت کار ، موارد زیر را باید در نظر بگیرید :

  • بلبرینگ ها اصطکاک خمشی کمتری نسبت رولبرینگ ها با سایز یکسان دارند.
  • بیرینگ های کف گرد نمی توانند با سرعت بالای رولبرینگ هایی با همان سایز تطابق داشته باشند.
  • انواع بیرینگ های تک ردیفه معمولا گرمای اصطکاک کمتری ایجاد می کنند و از این رو برای کار با سرعت بالا ( نسبت به بیرینگ های دو و یا چند ردیفه ) مناسب هستند.
  • بیرینگ هایی با اجزای غلتک ساخته شده از سرامیک ( بیرینگ های هیبریدی ) راحت تر با سرعت های بالاتر همساز می شوند ( نسبت به بیرینگ های تمام استیل ).

عدم همراستایی

  • ( تصویر شماره 4 ) ، بیرینگ های خود تنظیم قابلیت تحمل عدم همراستایی داخل بیرینگ ها را دارند.
  • ( تصویر شماره 5 ) ، بیرینگ های هم تراز قابلیت تحمل عدم همراستایی اولیه ایستا ، به دلیل سطح خارجی کروی را دارند.
  • بیرینگ صلب ( بلبرینگ شیار عمیق ، بلبرینگ تماس زاویه ای ، استوانه ای ، رولبرینگ مخروطی و سوزنی ) عدم همراستایی در محدوده فاصله داخلی تحمل می کند.

انواع مختلف عدم همراستایی ها در نمودار زیر شرح داده شده است :

انواع عدم همراستایی در انتخاب بیرینگ

  • بیرینگ های هم تراز

  • بیرینگ های خود تنظیم

معیارهای انتخاب بیرینگ ها : دما

دمای عملیاتی مجاز بیرینگ ها بر اساس عوامل زیر محدود می شوند :

  • پایداری ابعادی حلقه های بیرینگ و اجزای غلتنده
  • قفسه
  • آب بندها
  • روانکار

دقت

الزامات دقت معمولا در انتخاب نوع بیرینگ ها تاثیر نمی گذارد.

سختی

سختی بیرینگ های غلتشی با بزرگی تغییر شکل الاستیک در بیرینگ زیر بار مشخص می شود و نه تنها به نوع بیرینگ ، بلکه به سایز بیرینگ و فاصله عملکرد نیز بستگی دارد. هنگام انتخاب بیرینگ ها بر اساس الزامات سختی ، باید در مورد بیرینگ ها با سایز مشابه عوامل زیر را نیز در نظر بگیرید :

  • سختی غلتک بیشتر از بلبرینگ است
  • سختی بیرینگ های کامل بالاتر از بیرینگ های همخوان با قفسه است
  • سختی بیرینگ های هیبریدی بالاتر از بیرینگ های همخوان تمام استیل است
  • سختی با اعمال پیش بار افزایش می یابد

مرجع : معیارهای انتخاب بیرینگ ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.