خولص مکمل گلوتامین برای بدن و بدنسازی

۱۴ بازديد

 خواص گلوتامین در بدنسازی / خواص گلوتامین برای بدن / فواید گلوتامین در بدنسازی / فواید ال گلوتامین

آیا تا به حال در مورد خواص گلوتامین برای بدن چیزیشنیده اید ؟ گلوتامین یک آمینو اسید بوده و به عنوان بلوک های ساختاری پروتئین به حساب می آید. متداول ترین کاربردهای گلوتامین کاهش وزن سریع ، چربی سوزی و ایجاد عضلات است. در مقایسه با سایر مکمل های ورزشی ، گلوتامین ممکن است به طور مستقیم بر نتایج عملکرد ورزشی مانند سرعت ، قدرت و حجم تکرار تاثیر نگذارد. کاری که این مکمل بدنسازی انجام می دهد این است که بدن شما مانند یک ماشین روغن کاری شده خوب کار می کند. مطالعات انجام شده فواید ال گلوتامین برای سلامتی سیستم ایمنی بدن ، سلامت دستگاه گوارش و تسریع روند ریکاوری را نشان می دهد. در حقیقت ، گلوتامین می تواند بهترین مکمل برای بازیابی عضلات بعد از تمرین باشد.

ال گلوتامین چیست ؟

ال-گلوتامین همان چیزی است که به عنوان یک آمینو اسید شرطی ضروری شناخته می شود. شرطی بدین معناست که در برخی شرایط ، تکمیل یا دریافت از منابع غذایی ضروری است. بدن شما به طور طبیعی گلوتامین تولید می کند ، با این وجود در مواقع استرس شدید و یا آسیب های فیزیکی مانند تمرین طولانی مدت و تمرین با شدت بالا ، ممکن است ذخایر گلوتامین تخلیه شود ، بنابراین نیاز به دوباره پر کردن و بازیابی از طریق مکمل ها است. از بین بیست اسید آمینه ، ال-گلوتامین به طور عادی فراوان ترین و طبیعی ترین اسید آمینه در بدن انسان است که تقریبا 60% ذخایر اسید آمینه در بافت عضلات شما وجود دارد. مانند سایر اسیدهای آمینه ضروری ، اما برخلاف آمینو اسیدهای غیر ضروری که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود ، ال گلوتامین می تواند از سد مغز خون عبور کرده و به آن توانایی ورود آزادانه به مغز را بدهد و آن را در روند انتقال نیتروژن و تنظیم اسید و باز و گلوکونئوژنز حیاتی می کند ، در حالی که همچنین به عنوان پیش ماده بازهای نوکلئوتیدی و آنتی اکسیدان گلوتاتیون کار می کند.

مهم ترین خواص گلوتامین برای بدن

بهبود سلامت دستگاه گوارش

اگر مشکلات گوارشی همچون سندرم روده ( IBS ) ، التهاب روده مانند بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو ، پرواگراهگی و دیورتیکول دارید ، می توانید از مکمل گلوتامین استفاده نمایید. گلوتامین یک ماده مغذی حیاتی برای معده به منظور بازسازی بوده که شما به این آمینو اسید به طور منظم در رژیم غذایی خود نیاز دارید. یک مطالعه منتشر شده در مجله ایمونولوژی نشان می دهد که ال-گلوتامین عوارض پاسخ ایمنی TH2 را که باعث تحریک سیتوکین های التهابی می شود ، به صورت عادی در می آورد. این مطالعه نیز نشان می دهد یکی از خواص گلوتامین کاهش التهاب روده بوده و به بهبود سلامت فرد کمک می کند.

یکی از جذاب ترین خواص گلوتامین برای بدن ، توانایی آن در بازسازی و ترمیم پوشش روده با حفظ تعادل نیتروژن بدن است. گلوتامین تصمیم می گیرد که چه زمان و کجا اتم های نیتروژن را پراکنده و استفاده کند تا در ترمیم بدن شما کارآمدترین و موثرترین باشد. این نه تنها برای ریکاوری عضلات مفید است ، بلکه می تواند برای کسانی که دارای مشکلات گوارشی مانند نشت روده و بیماری های التهابی روده مانند Chron’s ، کولیت اولسراتیو و IBS هستند بسیار مفید باشد زیرا این شرایط با شیوع بالای نفوذپذیری روده مشخص می شود. افراد تحت فشار متابولیک مانند افرادی که بیماری التهابی روده دارند ، تقاضای بیشتری برای گلوتامین دارند و باعث می شود مصرف مکمل در حفظ هموستاز روده بسیار مهم باشد. طبق انجمن تحقیقات روده ای GI در افراد سالم و استرس ، گلوتامین منبع سوختی برای سلول های روده کوچک و روده بزرگ است. این منبع سوخت ترجیحی روده است و برای حفظ پرزهای روده لازم می باشد ، بنابراین از ورود باکتری به روده کوچک یا دیواره روده جلوگیری می کند. شواهد نشان می دهد که بیماران مبتلا به IBD از مکمل های گلوتامین بسیار سود می برند.

حتما مطالعه کنید : راهنمای کامل مکمل گلوتامین

خواص گلوتامین در کمک به بهبود زخم معده

امروزه بسیاری از افراد از بیماری سندروم روده ، که اساسا دلیل اصلی بیماری خود ایمنی می باشد ، رنج می برند. سوراخ بودن روده منجر به بیماری های تیروئیدی ، آرتروز ، بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و سایر مسائل جدی مربوط به سلامت می گردد. از آنجایی که گلوتامین منبع اصلی سوخت برای سلول های روده کوچک است ، به درمان سوراخ بودن روده کمک شایانی می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نشان می دهد که 20 مریض مبتلا به این بیماری ، با مصرف مکمل ال-گلوتامین درمان شده اند. یکی دیگر از خواص گلوتامین این است که به درمان زخم معده با محافظت در مقابل آسیب های بیشتر کمک می کند. علاوه بر این یک جایگزین سالم و طبیعی آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم معده می باشد.

فواید ال گلوتامین در بهبود سلامت مغز

ماده تشکیل دهنده گلوتامات انتقال دهنده عصبی در مغز شما ، گلوتامین ، کلید  اصلی تقویت سلامت مغز می باشد. چرا ؟ توقف چرخه گلوتامین – گلوتامات می تواند منجر به انواع مشکلات مغزی مانند سندروم ری ، صرع ، اختلال دو قطبی ، اسکیزوفرنی ، اضطراب و افسردگی گردد. یکی دیگر از خواص گلوتامین ، جلوگیری از پیری مغز است. اختلال عملکرد میتوکندری باعث افزایش غیر طبیعی در گلوتامات عصبی می شود و مجددا مغز را در معرض خطر ابتلا به مشکلات بالا قرار می دهد.

بهبود IBS

گلوتامین با تعادل تولید موکوس که منجر به حرکات سالم روده می گردد ، منجر به بهبود IBS می شود. اگر مبتلا به نارسایی تیروئید هستید ، ال-گلوتامین باید بخشی از رژیم غذایی کم کاری تیروئید شما باشد. اگر از علائم IBS همچون اسهال یا زخم های مداوم رنج می برید ، گلوتامین باید حتما بخشی از رژیم شما باشد.

بهبود رشد عضلات و کاهش نابودی عضلات

فرقی ندارد اهداف شما افزایش عملکرد ، بهبود متابولیسم ، بهبود ریکاوری و یا حتی ایجاد عضلات باشد ، تحقیقات نشان داده اند که مصرف گلوتامین به شما کمک فراوانی می کند. در حین تمرینات شدید ، بدن شما تحت استرس قرار می گیرد و تاندون ها و ماهیچه هایتان به گلوتامین بیشتری نیاز دارند. پس از اتمام تمرین ، سطح گلوتامین سلولی تا 50 درصد و سطح پلاسما تا 30 درصد کاهش می یابد. این وضعیت نابودی عضلات ، راهی برای بدن به منظور استفاده از عضلات برای تامین انرژی می باشد. اما گلوتامین می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

مصرف مکمل های گلوتامین به عضلات شما کمک می کنند تا بیشتر مقاومت کنند ، که منجر به بهبود قدرت و کمک به بازسازی عضلات وابسته به استخوان بندی می گردد. یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که مکمل گلوتامین باعث بهبود سریع تر از جلسات تمرینات سنگین می شود ، زیرا قادر به بهبود هیدراتاسیون عضلانی است. این موضوع به روند ریکاوری کمک کرده و زمان ریکاوری برای بهبود جای زخم و سوختگی را کاهش می دهد.

بهبود سطح گلوتامین پس از یک دوره تمرین سنگین ممکن است تا 5 روز طول بکشد ، بنابراین مهم است که به صورت منظم استفاده نمایید. برخی بدنسازان بر این باورند که اگر گلوتامین را با برخی آمینو اسیدهای زنجیره ای ( BCAA ) ترکیب کنید ( به ویژه لوسین ) ، به نتیجه مطلوبی دست خواهید یافت. برخی دیگر از بدنسازان گلوتامین را به همران کراتین پس از اتمام تمرین به منظور بهبود ریکاوری عضلات و ذخیره انرژی بدن مصرف می کنند.

خواص گلوتامین برای بدن : بهبود چربی سوزی و وضعیت بیماران دیابتی

تحقیقات نشان داده است که سطح HGH پس از مصرف مکمل گلوتامین تا 400 درصد افزایش می یابد. این هورمون منجر به افزایش میزان متابولیسم ایستا و بهبود EPOC پس از تمرین و تاثیرات چربی سوزی می گردد. این تاثیر برای چربی سوزی ، کاهش وزن و ایجاد توده های عضلانی ضروری است.

ال-گلوتامین از طریق کاهش سطح انسولین و تثبیت قند خون منجر به چربی سوزی و ایجاد توده های عضلانی می شود. این امر بدن را قادر می سازد تا برای حفظ قند خون و حساسیت به انسولین در سلول ها از عضلات کمتری استفاده کند. در واقع ، مصرف روزانه 30 گرم ال-گلوتامین به مدت شش هفته به طور قابل توجهی منجر به بهبود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و هچنین ترکیب بدن در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم می گردد.

فواید گلوتامین در بدنسازی : تسریع سرعت ریکاوری و کاهش درد

درد ناشی از ورزش یکی از محصولات جانبی طبیعی تمرینات شما و بخشی اساسی از روند عضله سازی و بازسازی است. با این وجود ، درد عضلانی بیش از حد می تواند مانع عملکرد تمرینی شما شود و بیشتر از این که مفید باشد ، آسیب می رساند. بهینه سازی ریکاوری عضلات پس از تمرین برای ادامه تمرین و افزایش حجم عضلات بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از خواص گلوتامین در بدنسازی کمک به بازسازی عضلات و ترمیم آن هاست تا از درد عضلات جلوگیری کرده و به بهبود سریع عضلات کمک کند. ال-گلوتامین از تجزیه توده عضلانی جلوگیری کرده و متابولیسم پروتئین را بهبود می بخشد ، بنابراین درد عضلات ناشی از ورزش را بهبود می بخشد. مطالعات انجام شده بر روی خواص گلوتامین برای بدن نشان می دهد :

” اثرات ضد کاتابولیسم ( محافظت در برابر تجزیه ) گلوتامین به دلیل بهبود ترمیم بافت عضلانی ، باعث می شود بدن شما به حالت آنابولیک برگردد و تاثیر مستقیمی در کاهش درجه درد همراه با تمرین مقاومتی دارد. “


حتما مطالعه کنید : گلوتامین در بدنسازی

در شرایط خاصی گلوتامین می تواند ضروری باشد. خوب ، در طول دوره های تمرینی با شدت زیاد یا طولانی بدن شما از ذخایر گلوتامین شما استفاده کرده و آنها را تخلیه می کند که مانع عملکرد آن ، کاهش قدرت و استقامت و همچنین افزایش مدت روند بهبودی و ریکاوری می شود. مصرف مکمل گلوتامین بعد از تمرین اطمینان حاصل می کند که سطح گلوتامین را به درستی بازیابی می کنید تا به بازسازی و ترمیم بافت ماهیچه ای بهتر و بهبود زمان ریکاوری کمک می کند. مطالعات انجام شده نشان داده است که گلوتامین هنگام ترکیب با اسیدهای آمینه زنجیره ای منشعب برای کمک به بازیابی و دوباره پر کردن تعادل اسیدهای آمینه جهت بهبود ریکاوری و بازسازی توده هایعضلانی ، بهترین عملکرد را دارد.

 

فواید ال گلوتامین در بهبود سیستم ایمنی بدن

ورزشکاران استقامتی و بدنسازانی که تحت بار و حجم زیاد تمرین می کنند ، غالبا نادیده گرفته می شوند و بیشتر در معرض عفونت و بیماری قرار می گیرند. این نشان می دهد که تمرینات ممکن است باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. مطالعات نشان داده است که گلوتامین با تولید سیتوکین ها ( پروتئین های کوچکی که توسط گلبول های سفید آزاد می شود ) ممکن است برای عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید باشد. با افزایش تعداد سیتوکین ها ، شما به طور قابل توجهی حساسیت بدن خود را به بیماری افزایش می دهید و از سیستم ایمنی بدن خود محافظت می کنید. یک آزمایش کنترل شده تصادفی که توسط مجله بین المللی داروسازی و درمانی بالینی منتشر شده است ، اثرات مکمل گلوتامین و عملکرد سیستم ایمنی بدن را در طول تمرینات مقاومتی بررسی کرد. به 24 ورزشکار 10 گرم گلوتامین در روز و به مدت شش هفته تجویز شد و به یک گروه کنترل و گروه تجربی تقسیم شدند. عملکرد سیستم ایمنی بدن با استفاده از نشانگرهای ایمنی خاص و همچنین تعداد سلول های T ارزیابی شد. نتایج نشان داد که درجه بندی سلول های T ( گلبول های سفید خون که به واسطه سلامت ایمنی کمک می کنند ) بین گروه ها بسیار متفاوت بود که نشان دهنده همبستگی مثبتی است که مکمل گلوتامین می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بازیابی کرده و اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی ناشی از تمرینات مقاومت شدید در ورزشکاران را کاهش دهد.

فواید گلوتامین در بدنسازی : افزایش حجم توده های عضلانی

در حالی که گلوتامین به طور مستقیم با پارامترهای قدرت ارتباط ندارد ، گلوتامین باعث ایجاد تعادل نیتروژن مثبت می شود که فرایند مورد نیاز برای تسهیل سنتز پروتئین عضله است. ال-گلوتامین تجزیه توده عضلانی را که به عنوان ” کاتابولیسم عضله ” نیز شناخته می شود ، کاهش می دهد و به ترمیم عضله کمک می کند ، که به طور حتم منجر به افزایش توده عضلانی می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف BCAA همراه با ال گلوتامین ممکن است سنتز پروتئین عضله را بهبود داده و تجزیه توده عضلانی را کاهش دهد ، بنابراین باعث افزایش قدرت و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود. شواهد نشان می دهد که بین گلوتامین و اسیدهای آمینه با شاخه منشعب و روند متابولیسم پروتئین رابطه مستقیم وجود دارد. BCAA منبع اصلی نیتروژن است و از آنجا که گلوتامین تعادل نیتروژن را کنترل می کند ، گلوتامین به عنوان کاتالیزور برای رشد بافت عضلانی عمل می کند.

خواص مکمل گلوتامین

خواص مکمل گلوتامین

خواص گلوتامین در بهبود هیدراته ماندن بدن

یکی از شگفت آورترین فواید گلوتامین برای بدن ، نقش آن در آبرسانی است. هیدراتاسیون یک عنصر حیاتی برای بهینه سازی روند ریکاوری است. مطالعات نشان داده است که کمبود آب بدن می تواند باعث افزایش احساس درد همراه با تاخیر در شروع درد عضلات شود و درد عضلات را بعد از تمرین تشدید کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که گلوتامین به دلیل توانایی در بازسازی پوشش روده و کاهش نفوذپذیری، از طریق افزایش جذب الکترولیت و آب ، تاثیر به سزایی در هیدراته ماندن بدن دارد.

دوز مناسب مصرف گلوتامین در بدنسازی

تحقیقات نشان می دهد که دوز موثر گلوتامین از نظر بالینی بین 5 تا 10 گرم است و برای ریکاوری و عملکرد به میزان درد بستگی دارد. برای کسانی که حالت های التهابی روده را تجربه می کنند ، مقدار 30-20 گرم در روز توصیه می شود. در مورد IBD ، ما پیشنهاد می کنیم که با پزشک خود در مورد گلوتامین به عنوان بخشی از پروتکل درمان خود صحبت کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.