پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

سیستم اطفا حریق خشک

۶۰ بازديد

اگر از هر آتش نشانی بپرسید که چه چیزی برای ایجاد آتش سوزی لازم است ، سه مورد اصلی را برای شما مشخص می کنند :

  1. سوخت : به نوعی مواد جامد ، مایعات و گازهای احتراق پذیر نیاز دارید
  2. اکسیژن : برای واکنش با سوخت
  3. گرما : برای وقوع آتش سوزی به گرمای کافی برای دستیابی به سوخت بالاتر از نقطه تشعشع نیاز خواهید داشت. اگر هم اکنون روی میز شما کاغذی وجود دارد که با اکسیژن محاصره شده است ، تا زمانی که گرما کافی نباشد نمی سوزد

جهت اطفا حریق با کپسول باید یکی از این سه مورد را حذف کنید. آتش نشانان معمولا سعی می کنند منبع سوخت یا گرما را از بین ببرند ، برای کاهش درجه حرارت آب روی آتش می ریزند.

سیستم اطفا حریق دی اکسید کربن با از بین بردن اکسیژن و جایگزینی آن با دی اکسید کربن کار می کند. شما می توانید همین کار را با تقریبا هر گاز غیر اکسید کننده دیگری انجام دهید ( به عنوان مثال ازت ) ، اما دی اکسید کربن ارزان تر و نگهداری آن آسان تر است. یک راه دیگر برای خاموش کردن اکسیژن ، انداختن یک پتو بر روی آتش است. پوشاندن آتش با خاک یا ماسه همین کار را می کند. شاید شنیده باشید که می توانید با پرتاب جوش شیرین یا نمک روی آتش ، آتش آشپزخانه را خاموش کنید.

سیستم اطفا حریق خشک :

سیستم اطفا حریق خشک جز رایج ترین کپسول های آتش نشانی مناسب منزل هستند. آنها می توانند هر سه نوع آتش سوزی را که در آشپزخانه یا کارگاه ممکن است رخ دهد را خاموش کنند : مواد جامد قابل احتراق مانند چوب یا کاغذ ، مایعات قابل احتراق مانند بنزین یا گریس و آتش سوزی الکتریکی. . ایده اطفا حریق با کپسول خشک این است که سوخت را با یک جامد بی اثر ( شبیه به خاک یا ماسه ) خاموش کنید. یک سیستم اطفا حریق خشک لایه نازکی از پودر سدیم بی کربنات ( NaHCO3 ) ، بی کربنات پتاسیم ( KHCO3 ) و یا مونوامونیوم فسفات ((NH4)H2PO4) را اسپری می کند. این مواد جامد سوخت را پوشانده و آتش را خاموش می کنند.

سیستم اطفا حریق خشک با نام های DCP ، BE و ABE نیز شناخته شده اند. جهت تعیین اینکه خاموش کننده نوع خشک است ، باید به دنبال نوار سفیدی که دور کپسول قرار دارد بگردید. همچنین می توانید علامت توضیحات را بررسی کنید تا از خشک بودن خاموش کننده نیز مطمئن شوید. با این اطلاعات ، مردم اطلاعات بیشتری در مورد این خاموش کننده ها و چگونگی کار کردن برای استفاده ایمن از آنها خواهند داشت.

سیستم اطفا حریق خشک DCP توسط باند سفیدی که در اطراف سیلندر آتش نشانی در نزدیکی بالای آن قرار دارد قابل تشخیص بوده و در صورت نصب در یک ساختمان باید آنها را نیز با عنوان علائم توصیفی مشخص کنید که نشان می دهد چه نوع آتش هایی را خاموش می کنند و برای چه نوع آتشی مناسب نیستند!

سیستم اطفا حریق خشک برای چه نوع آتش سوزی هایی قابل استفاده است ؟

همان طور که در بالا نیز ذکر کردیم ، این دسته از کپسول ها بسیار موثر و همه کاره هستند.

نوع ABE :

  • آتش کلاس A : کاغذ ، مقوا ، چوب ، پارچه ، مردم و غیره
  • آتش کلاس B : مایعات قابل اشتعال ، بنزین ، دیزل ، روغن و غیره
  • آتش کلاس E : وسایل الکتریکی ، کامپیوترها ، دستگاه کپی ، تابلو و غیره

نوع BE :

  • آتش کلاس B : مایعات قابل اشتعال ، بنزین ، دیزل ، روغن و غیره
  • آتش کلاس E : وسایل الکتریکی ، کامپیوترها ، دستگاه کپی ، تابلو و غیره
  • آتش کلاس F : اگرچه در محدوده BE قرار ندارد ، اما برای خاموش کردن آتش حاصل از روغن پخت و پز می باشد

هر دو نوع سیستم اطفا حریق خشک قابل استفاده در آتش سوزی های ناشی از گازهای احتراق پذیر هستند ، با این حال قبل از استفاده حتما محیط را بررسی و ارزیابی کرده زیرا سوختن گاز باعث حذف گاز می شود در حالی که اگر آتش خاموش شود ، گاز همچنان نشت کرده و ممکن است منفجر شود.

کپسول اطفا حریق خشک چگونه کار می کند ؟

هر یک از انواع کپسول های آتش نشانی با هدف از بین بردن یکی از عوامل ایجاد کننده آتش عمل می کنند. اکثر خاموش کننده های ABE با فسفات مونوآمونیوم پر شده اند که توانایی جابجایی و ذوب شدن راحت را داشته و همان طور که روی آتش پخش می شوند ، روی شعله ها را می پوشانند. پودر BE ذوب نمی شود ، بنابراین در برابر آتش سوزی کلاس A بی اثر است.

اطفا حریق خشک

مزایای کپسول آتش نشانی پودر خشک :

  1. قابلیت خاموش کردن سریع آتش : در صورت اطفا حریق با کپسول خشک به صورت صحیح و به میزان لازم ، آتش در وهله اول به سرعت خاموش می شود.
  2. غیر رسانا بودن برق : از پودر خشک با اطمینان می توان در حوادثی که تجهیزات الکتریکی موجود است ، استفاده کرد.
  3. مناسب برای آتش سوزی های جاری : سیستم اطفا حریق خشک در ترکیب با اسپری کف برای خاموش کردن آتش سوزی های جاری بسیار کارآمد و مفید خواهند بود.
  4. عدم ایجاد شوک حرارتی : از آنجایی که استفاده از پودر خشک روی فلز داغ باعث ایجاد شوک حرارتی نمی شود ، برای مقابله با آتش سوزی هایی که زیر چارچوب اتاق رخ می دهد بسیار مناسب هستند.
  5. محافظ گرما : تخلیه پودر خشک محافظ موثری در برابر گرمای تابشی ایجاد می کند. در مواردی که مقادیر زیادی پودر تخلیه می شود ، این سیستم قابلیت محافظت از سازه و پرسنل را از اثرات مخرب آتش دارد.
  6. طیف گسترده کاربرد : این دسته از کپسول ها برای آتش سوزی کلاس A و B و C مناسب هستند.
  7. دامنه گسترده دما : به طور معمول در دمای بین 20 تا 60 مدار باز قابل استفاده است.

سیستم اطفا حریق پودر خشک ABE با پودر زرد ریز پر شده اند. بیشترین بخش این پودر از مونوآمینوم فسفات تشکیل داده و از نیتروژن برای تحت فشار قرار دادن خاموش کننده ها استفاده می شود. تشخیص نوع سیستم اطفا حریق خشک بسیار اهمیت دارد. حتما برچسب روی آن ها را بخوانید! قطعا نمی خواهید که از خاموش کننده دسته BC برای آتش سوزی کلاس A استفاده کنید. سیستم اطفا حریق خشک از طریق پوشاندن یک لایه نازکی از خاک ، آتش را خاموش کرده و سوخت را در هوا از اکسیژن جدا می کند. این پودر همچنین برای قطع واکنش شیمیایی آتش عمل می کند ، بنابراین این خاموش کننده ها در خاموش کردن آتش بسیار موثر هستند.

این دسته از کپسول ها را در جاهای مختلفی می توانید قرار دهید. در ساختمان های نوساز در راهروهای عمومی تعبیه شده و همچنین ممکن است در آزمایشگاه ها ، اتاق های مکانیکی ، اتاق های استراحت ، مکان های نگهداری مواد شیمیایی ، دفاتر ، وسایل نقلیه دانشگاهی و غیره یافت می شوند. خاموش کننده های شیمیایی با پودر خش طراحی شده برای آتش سوزی کلاس B و C ممکن است در مکان هایی مانند آشپزخانه های تجاری یا مناطقی با مایعات قابل اشتعال قرار بگیرند.

نمودار انواع کپسولهای آتش نشانی
نمودار انواع کپسولهای آتش نشانی

سیستم اطفا حریق خشک ABC برای آتش سوزی های کلرین و اکسید کننده مناسب نیستند. واکنش شیمیایی ناشی از آن می تواند باعث انفجار یا خرابی مواد شیمیایی موجود در گازهای سمی شود و در آن صورت باید از آب استفاده شود. همچنین برای آتش سوزی های برخی فلزات ( دسته D ) مناسب نبوده و ویژگی های صابون سازی نداشته و از این رو برای آتش سوزی دسته K نباید استفاده شود. در واقع برای آتش سوزی های ناشی از چربی ها و روغن ها بیشترین کاربرد را دارد. با این وجود ، استفاده مجدد از مواد شیمیایی خشک اضافی ممکن است به دلیل پتانسیل دوباره شعله زدن روغن ها یا چربی های گرم شده در مجاورت یا در نقطه تشعشع آنها ضروری باشد.

شرکت خدمات ساختمانی آس با سابقه عملیاتی مشـاوره ، نظـارت ، اجـرا و پشتیبانی در پـروژه هـای متعدد در زمینه سیسـتم های اعلام حریق هوشـمند آدرس پذیـر ، متعارف و بی سیم توانسته با بهره مندی از کارشناسان و تکنسین های متخصص گامی بلند در امر ارائه خدمات ایمنی حریق بر داشته و پیوسته به اثر بخشی آن توجه دارد!
منبع : سیستم اطفا حریق خشک

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.