بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی کی است ؟

۶۲ بازديد

بازرسی و نگهداری صحیح از کپسول های اطفا حریق اطمینان حاصل می کند که آن ها در مواقع اضطراری آماده استفاده هستند. کپسول های آتش نشانی اولین خط دفاعی در برابر آتش سوزی های کوچک هستند و برای تاثیرگذاری در مواقع اضطراری باید به صورت کامل شارژ شوند و فشار آن ها بررسی شود. قطعا برای شما هم این سوالات پیش آمده است که چرا و چه زمانی کپسول ها نیاز به شارژ دارند ؟ روند شارژ مجدد کپسول های آتش نشانی چگونه است ؟ آیا باید کپسول ها را شارژ کنیم و یا تعویض کنیم ؟ در این مقاله سعی کرده ایم مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی را برایتان شرح دهیم و تمامی سوالات بالا را پاسخ دهیم. پس با شرکت آس همراه باشید!

علت شارژ کپسول های آتش نشانی چیست ؟

قطعا توقع ندارید که کپسول آتش نشانی شما تمام عمر خود را بدون تعمیر و نگهداری معمول طی کند و انتظار داشته باشید که همیشه درست کار کند. کپسول های آتش نشانی شما برای کار در شرایط اضطراری نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند. خدمات تعمیر و نگهداری کپسول ها شامل همه چیز از جمله تعویض عوامل خاموش کننده که به دلیل استفاده به مرور زمان کاهش می یابد و حتی مونتاژ و دمونتاژ قطعات برای اطمینان از عملکرد درست در شرایط کاری می باشد. برای اطمینان از اینکه همیشه عامل خاموش کننده ای برای کنترل آتش سوزی در مواقع اضطراری وجود دارد باید کپسول های آتش نشانی به طور مرتب بررسی شوند. در زیر لیستی از رویدادهای خاص وجود دارد که نشان دهنده زمان شارژ مجدد کپسول آتش نشانی است :

  1. کپسول قبلا استفاده شده / تخلیه شده است
  2. بازرسی نشان داده است که کپسول آسیب دیده و یا تخلیه شده است
  3. زمان بازرسی معاینه فنی داخلی و یا وقفه آزمایش هیدرواستاتیک رسیده است

زمان شارژ کپسول های آتش نشانی :

در وهله اول در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی باید جهت شارژ آن اقدام کنید. خواه برای خاموش کردن آتش استفاده کرده باشید و یا به صورت طبیعی شارژ آن تمام شده باشد ، باید آن را تعویض کنید.

تمامی کپسول های آتش نشانی قابل شارژ بعد از هر بار استفاده و در صورت تشخیص در هر بازرسی و یا سرویس باید دوباره شارژ شوند.
کپسول های آتش نشانی و خاموش کننده های کلاس D باید به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه / سیستم نظارت الکترونیکی در فواصل زمانی کمتر از 31 روز مورد بازرسی قرار گیرند.

در برخی مواقع خاص همچون مکان هایی که آتش سوزی به صورت مکرر رخ می دهد ، اگر احتمال خرابی و آسیب وارد شدن به کپسول ها زیاد باشد ، زمان شارژ کپسول آتش نشانی زودتر خواهد بود. در هر یک از شرایط زیر باید کپسول ها و عوامل خاموش کننده کلاس D به صورت دستی روزانه یا هفتگی مورد بازرسی قرار گیرند :

  • وقوع آتش سوزی به صورت مکرر
  • خطرات جدی
  • مکان هایی که کپسول های آتش نشانی را در معرض آسیب مکانیکی قرار می دهند
  • امکان انسداد فیزیکی و بصری
  • قرار گرفتن در معرض دمای غیر طبیعی یا جوهای خورنده
  • مشاهده نشتی

خرید انواع کپسول آتش نشانی

در طی این بازرسی ها ، یکی از مهمترین مواردی که باید به دنبال آن بود این است که آیا فشار کپسول در محدوده قابل قبولی است یا خیر! لیستی از مواردی که در بازرسی های ماهانه برای تعیین مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی وجود دارد را برای شما گردآوری کرده ایم. در صورت یافتن نواقص ، آنها باید برطرف شوند – که ممکن است شامل شارژ مجدد کپسول آتش نشانی نیز باشد :

  • آیا کپسول در موقعیت مناسبی نصب شده است یا خیر!
  • قابل مشاهده بودن دستگاه خاموش کننده
  • دسترسی به کپسول
  • فشارسنج یا نشان گر در محدوده یا موقعیت عملیاتی
  • بررسی پر بودن کپسول از طریق وزن کردن و یا بلند کردن آن
  • بررسی وضعیت لاستیک ، چرخ ها ، شلنگ و نازل

هنگام بازرسی از فشار سنج ، به محل قراگیری سوزن فشار توجه کنید. اگر سوزن در محدوده سبز فشار سنج قرار داشته باشد ، کپسول به اندازه کافی فشار دارد ( مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده ). فشار سنج همچنین فشار کافی و مناسب کپسول را مشخص می کند.

شارژ کپسول آتش نشانی

در صورت فرا رسیدن زمان شارژ کپسول های آتش نشانی ، سوزن در خارج از منطقه سبز و در قسمت ” شارژ مجدد ” از فشار سنج قرار خواهد گرفت.

Time-Of-Recharge-Fire-Extinguishers.jpg

در دوره آزمایش هیدرواستاتیک ، کپسول های آتش نشانی باید وقفه زمانی کمتر از یک سال بررسی و شارژ شوند.

هنگام انجام تعمیر و نگهداری سالانه ، موارد زیر علاوه بر الزامات مشخص شده در بازرسی های ماهانه نیز انجام می شود ( یکی از این موارد در طول دوره نگهداری سالانه نیز انجام می شود ) :

  1. بررسی قسمت خارجی برای هر گونه آسیب ، خوردگی و یا انسداد نازل
  2. جهت اطمینان از عملکرد صحیح از طریق کشیدن پین ، آب بند درفشر را جدا کنید. سپس بلافاصله آب بند درفشر را تعویض کنید.

فراتر از خدمات بازرسی و نگهداری ماهانه و سالانه ، قسمت داخلی کپسول ها باید مورد بازرسی و آزمایش هیدرواستاتیک قرار بگیرند. این بازه زمانی بسته به نوع کپسول و نحوه نگهداری از آن ها دارد. در حین بازرسی داخلی ، کپسول به صورت کامل جدا می شود. تمامی قطعات مورد بازرسی قرار گرفته و تمیز می شوند و هر شی شکسته جایگزین می شود. پس از اتمام این کار ، دستگاه خاموش کننده مجددا کنار هم قرار گرفته و در محل مورد نظر قرار می گیرد.

آزمایش هیدرواستاتیک در فواصل زمانی تعیین شده و بر اساس نوع کپسول آتش نشانی انجام می شود. در طول آزمایش ، کپسول با آب و یا مایعات غیر فشرده تا حداقل PSI مشخص شده به مدت حداقل 30 ثانیه تحت فشار قرار می گیرند. در حین تحت فشار قرار دادن ، دستگاه خاموش کننده برای اطمینان از صحت استوانه ، بررسی عدم عیب و کج شدگی و اطمینان از عدم وجود نشتی مورد بازرسی قرار می گیرد. هزینه آزمایش هیدرواستاتیک با توجه به اندازه سیلندر و نوع عامل خاموش کننده متفاوت است. در صورتی که هزینه تست هیدرواستاتیک بیشتر از هزینه یک کپسول جدید باشد ، توصیه می شود کپسول را تعویض کنید.

شارژ مجدد کپسول های آتش نشانی چگونه است ؟

هنگامی که زمان شارژ مجدد کپسول آتش نشانی مشخص شد ، با متخصصین شرکت خدماتی آس تماس بگیرید تا این کار را در اسرع وقت انجام دهند. ما یک تکنسین آموزش دیده برای سرویس و شارژ کپسول آتش نشانی به محل مورد نظر شما می فرستیم. نرخ شارژ مجدد کپسول آتش نشانی با توجه به نوع کپسول و محل زندگی شما متفوت خواهد بود. برخی از کپسول ها یک بار مصرف هستند ، بنابراین به عنوان کپسول های غیر قابل شارژ طبقه بندی می شوند. از این رو پس از تخلیه باید دور ریخته و جایگزین شوند. بین کپسول های قابل شارژ و غیر قابل شارژ تفاوت زیادی وجود دارد.

کپسول های یک بار مصرف معمولا شامل موارد زیر هستند :

  • سری تخلیه پلاستیکی
  • طول عمر 12 سال از تاریخ تولید قبل از جایگزینی آنها
  • کپسول ها باید برچسب غیر قابل شارژ داشته باشند
  • فشار سنج

کپسول های قابل شارژ معمولا شامل موارد زیر هستند :

  • سری تخلیه فلزی ( البته نه همیشه )
  • فشارسنج
  • کپسول ها باید برچسب شارژ مجدد داشته باشند

کپسول آتش نشانی قابل شارژ

چه زمانی کپسول را جایگزین کنیم ؟

  1. سایز کپسول : قطعا مقرون به صرفه تر است که به جای شارژ مجدد کپسول های آتش نشانی کوچک ، آن ها را با کپسول های جدید جایگزین کنیم.
  2. وضعیت پوسته کپسول : اگر پوسته کپسول علائم خوردگی ، تو رفتگی و ترک داشته باشد و یا دارای برچسب ناخوانا باشد.
  3. وضعیت شلنگ / دسته تخلیه : در صورتی که دسته کپسول لق باشد و یا شلنگ تخلیه علائم ترک ، برآمدگی و یا تو رفتگی داشته باشد.
  4. کم بودن فشار قوطی : اگر قوطی کپسول به صورت مداوم فشار از دست دهد ، ممکن است پوسته یکپارچگی خود را از دست داده و نیاز به تعویض کپسول داشته باشید.

دلایل مختلفی وجود دارد که توجه به مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی را ضروری می کند. در حالی که برخی از این دلایل ممکن است واضح به نظر برسند ، برخی دلایل دیگر ممکن است کاملا مشهود نباشند. اگر از کپسول خود استفاده کرده اید ، باید بلافاصله شارژ شوند. حتی کوچکترین تخلیه عامل خاموش کننده می تواند منجر به نشت شود و در نهایت فشار مورد نیاز برای عملکرد مناسب از بین می رود. طبق استاندارهای بین المللی کلیه کپسول های آتش نشانی قابل شارژ باید بعد از هر بار استفاده یا در صورت نیاز به وسیله بازرسی یا سرویس شارژ شوند.

برای رایج ترین دستگاه های خاموش کننده آتش نشانی شیمیایی خشک ، بازرسی داخلی و شارژ مجدد هر 6 سال و 12 سال از تاریخ تولید انجام می شود. این تاریخ بر روی خاموش کننده اعلام می شود. این بازرسی ها حائز اهمیت هستند ، حتی اگر هرگز از خاموش کننده استفاده نشده باشد. در صورت بروز هر یک از نواقص زیر ، دستگاه های خاموش کننده نیز باید دوباره شارژ شوند و مورد بررسی قرار گیرند :

  • فشار کم
  • دستورالعمل غیر قانونی عملیاتی
  • نشانگر درفشر شکسته و یا گم شده
  • آسیب های فیزیکی آشکار ، خوردگی ، نشت و یا مسدود شدن نازل

خرید آنلاین کپسول های آتش نشانی

منبع : زمان شارژ کپسول آتش نشانی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.