سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

مراحل نصب سانترال

۶۷ بازديد

سیم کشی سانترال چیست ؟

سیم کشی سانترال یا PBX مخفف تبادل شاخه ای خصوصی است که یک شبکه تلفن خصوصی بوده و در یک شرکت یا سازمان استفاده می شود. کاربران سیستم تلفن PBX می توانند با استفاده از کانال های ارتباطی مختلف مانند Voice over IP ، ISDN یا آنالوگ داخلی ( در داخل شرکت خود ) و خارجی ( با دنیای خارج ) ارتباط برقرار کنند. PBX همچنین به شما امکان می دهد تلفن های بیشتری نسبت به خطوط تلفن فیزیکی (PTSN) داشته باشید و امکان تماس رایگان بین کاربران را فراهم می کند. علاوه بر این امکاناتی مانند تماس های انتقال ، پست صوتی ، ضبط تماس ، منوهای صوتی تعاملی ( IVR ) و صف تماس را فراهم می کند.

انواع خدمات سانترال

نصب سانترال آنالوگ قدیمی

این سیستم مدت هاست که موجود بوده و به شبکه خطوط تلفن عمومی ( PSTN ) از طریق خطوط سرویس تلفن قدیمی ( POTS ) متصل می شوند. خدمات سانترال تماس های بین تلفن و دستگاه فاکس را از طریق اتصال فیزیکی روی سیم های مسی مدیریت می کند. تماس های دریافتی از طریق PBX و به تلفن ها هدایت شده و تماس ها از طریق PBX از طریق تلفن ها قابل انتقال هستند.

نکته کلیدی درباره سیم کشی سانترال آنالوگ این است که به خطوط POTS متصل می شود ( که پیش تر از اینترنت وجود داشته است ). این سیستم ها با بسیاری از ویژگی های سیستم های تلفن مدرن همچون پست صوتی به ایمیل قابل تطبیق نیستند و نمی توانند تماس صوتی با کیفیت بالا را ارائه دهند.

Traditional-Analog-PBX-Phone-System.jpg

نصب سانترال IP و یا VoIP

با تعویض تدریجی خطوط مس با اینترنت باند پهن ، پروتکل اینترنت ( IP ) خدمات سانترال یکی از رایج ترین سیستم های مورد استفاده در شرکت ها محسوب می شود. اگرچه هنوز هم می توان سیستم های آنالوگ را خریداری کرد ، اما مطمئنا مطلوب نیست زیرا قابل توسعه یا ارتقا نیستند. آنها برای کار با VoIP یا سایر سخت افزارهای دیجیتال به آداپتورها احتیاج دارند. سیستم سیم کشی سانترال IP تماس های صوتی را از طریق اینترنت ارائه می دهد ، در غیر اینصورت به آن ها VoIP گفته می شود. سیستم IP در واقع سیستم مبنی بر VoIP است که کاربرد زیادی در شرکت ها دارد ( در واقع شبیه به سروری با دسته ای از سیم ها می باشد ).

اینها خدماتی اهستند که یک کسب و کار می تواند برای اتصال IP فرضیه PBX خود به شبکه تلفنی عمومی خریداری کند. از این طریق ، مشاغل می توانند از طریق دفتر خود به دنیای خارج تماس بگیرند. برای حفظ IP سیستم سانترال IP پیش فرض ، به کمک یک متخصص IT احتیاج دارید.

نصب سانترال میزبان و یا ” سیستم تلفن ابری “

این سیستم تلفن را از داخل کمد مخابراتی شما خارج کرده و آن را در ابر قرار می دهد. به عبارت دیگر سیم کشی میزبان یک PBX مبتنی بر VoIP است که توسط یک ارائه دهنده خدمات نگهداری می شود و به مشاغل اجازه می دهد تا از طریق اینترنت عمومی به آن وصل شوند. برای مشتریان این سیستم هزینه های تعمیر و نگهداری PBX ، زحمت ارتقاء نرم افزار PBX و خرابی سرویس را از بین می برد ، زیرا تمام این موارد توسط ارائه دهنده خدمات کنترل می شود. یکی از ویژگی های بارز این سیستم نصب آسان و قیمت پایین است ، از این رو برای کسب و کارهای کوچک بهترین گزینه محسوب می شود.

در این سیستم نیازی به خریداری تجهیزات توسط مشتریان نیست. سرویس شاه سیم SIP ( اتصال به PSTN ) توسط ارائه دهنده میزبان PBX اداره می شود. اگر از طریق ارائه دهنده PBX میزبان تماس تلفنی برقرار کنید ، این تماس از طریق اینترنت به سمت ارائه دهنده هدایت شده و سپس به PSTN برمی گردد. بسیاری از ارائه دهندگان PBX میزبان پورتال های اداری مبتنی بر مرورگر را ارائه می دهند که به صاحبان حساب دسترسی کامل بر نحوه استفاده از تلفن در شرکت را می دهد.

عملکرد خدمات سانترال چگونه است ؟

تجهیزات مورد استفاده در PBX بسته به پیچیدگی سیستم متغیر است. سیستم تلفن سانترال قدیمی از خطوط تلفن ثابت مبتنی بر مس استفاده می کند که وارد محل کار شده ، جایی که آنها به یک جعبه PBX وصل می شوند. در این جعبه سوییچ های تلفنی وجود دارد که امکان پخش تماس ها به تلفن های مختلف در یک دفتر و آن تلفن ها را می دهد تا به تعداد محدودی از خطوط بیرونی – خطوط شاه سیم دسترسی داشته باشند. خدمات سانترال IP و یا پروتکل اینترنت از سیگنال های تلفن دیجیتال به جای تلفن ثابت آنالوگ ، برای ارسال تماس استفاده می کند. از آنجایی که یک کاربر می تواند از کابل های اترنت برای اتصال تلفن به جای تلفن های سنتی استفاده کند ، دیگر نیازی به سیم کشی مجدد نیست.

سیستم سانترال IP همچنین می توانند توسط ارائه دهندگان خدمات مدیریتی میزبانی شوند. در حالی که سیستم های میزبان نیاز به هزینه ماهانه دارند ، هزینه سخت افزاری کاربر نهایی کمتری برای استفاده از آنها وجود دارد. سیستم های PBX کوچکترکه اغلب به آن PBX های مجازی گفته می شود ، خدمات میزبانی شده اما با ویژگی های کمتری ارائه می دهند.

سرویس نصب سانترال شرکت آس شامل انتقال سیم کشی خط از تابلو تلفن به داخل ساختمان و سیم ‌کشی بین طبقات و همچنین عیب‌ یابی خطوط و نصب نویزگیر برروی خطوط می ‌باشد. مهمترین فاکتور در نوسان قیمت ، متراژ سیم‌ کشی و سختی کار در گوشه ‌ها و ارتفاع طبقات و راه ‌پله ‌ها است. کافیست با وارد کردن اطلاعات خود در وب سایت آس و انتخاب گزینه های مورد نیاز منتظر تماس متخصصان ما باشید تا با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت خدمات را به شما ارائه دهند.

ویژگی های سیستم سانترال :

تجهیزات مورد نیاز به پیچیدگی و استفاده از PBX بستگی دارد – به عنوان مثال انواع تلفن های مورد استفاده در یک منطقه خاص. به طور کلی :

  • خطوط تلفن شاه سیم ( تلفن چند گانه ) که به سانترال هدایت می شون
  • کامپیوترها حافظه دار کهامکان تغییر مکالمات را در داخل PBX و داخل و خارج از آن کنترل می کند
  • شبکه خطوط داخل سیستم سانترال
  • روتر ارتباطات یکپارچه ( UC ) – بی سیم و با سیم
  • تلفن هندست – USB ، VoIP و SIP
  • دروازه VoIP
  • سیستم خدمات سانترال IP
  • کابل ها ، کابینت ها ، منبع تغذیه اضطراری ( UPS ) و سرور برنامه تلفنی

عملکرد سیستم سیم کشی سانترال

چگونه تلفن را به سیستم سانترال وصل کنیم ؟

به طور کلی سه نوع تلفن وجود دارد که به سانترال وصل می شوند. آنها تلفن های آنالوگ ، دیجیتال و VoIP هستند. PBX سیستم تعویض الکترونیکی است که خدمات شبکه را به مجموعه تلفن ها و مسیرهای تماس به مکان های مورد نظر متصل می کند. کابل دسته 5 امکان اتصال به هر سه نوع تلفن را و امکان تطبیق پذیری به تغییر نوع دستگاه در هر مکان بدون تعویض یا تغییر کابل کشی را فراهم می کند.

  1. قدم اول : بلوک انتهایی سیستم تلفن PBX را پیدا کنید. معمولا به ورقه ای از تخته سه لا نصب شده روی دیوار کنار سیستم تلفن متصل می شود. کابل هایی از سانترال به این بلوک ها متصل شده اند.
  2. قدم دوم : مناطقی را برای نصب جک های تلفن جدید دسته 5 پیدا کنید. به دنبال مسیرهای برگشت به ناحیه ای باشید که محل خاتمه در آن واقع شده باشد.
  3. قدم سوم : جکه ای تلفن را در قسمت های مورد نظر به دیوارها سوار کنید.
  4. قدم چهارم : کابل ارتباطات دسته 5 را از بلوک ترمینال PBX یا پانل وصل شده به هر مکانی که جک است وصل کنید. برای اتصال مناسب به 6 اینچ کابل اضافی در انتهای جک و کابل کافی در قسمت بلوک ترمینال نیاز دارید.
  5. قدم پنجم : بلوک ترمینال را بررسی کنید. الگویی از سرویس موجود پیدا کرده و یا نشانه های بلوک ترمینال را پیدا کنید. غلاف را از انتهای کابل با استفاده از سیم کش جدا کرده و کابل ها را با ابزار پانچ کردن به روش صحیح به بلوک متصل کنید. ین اتصالات را با استفاده از یک ابزار خرد کننده مطابق با اندازه مناسب بر روی انتهای کابل ها بچسبانید و مطمئن شوید که سیم ها به ترتیب مطلوبی هستند.
  6. قدم ششم : حدود شش اینچ از پوشش را از کابل در سمت جک جدا کنید. جفت های پیچ خورده آبی و سفید را به اتصال یک ، نارنجی و سفید به اتصال دو ، سبز و سفید به اتصال سه و نهایتا قهوه ای و سفید را به اتصال چهار وصل کنید. بسیاری از جک های دسته 5 دارای کد رنگی هستند و همین موضوع انجام این کار را آسان می کند.
  7. قدم هفتم : با استفاده از کابل اتصال متقابل یا تکه کابل دسته 5 ، قسمت انتهایی بلوک سیم کشی را به قسمت خدمات سانترال متصل کنید. نوع اتصال به نوع بلوک خاتمه بستگی دارد. تلفن های آنالوگ از یک جفت ساده ، تلفن های دیجیتال از یک یا دو جفت و تلفن های IP برای اتصال از چهار جفت استفاده می کنند. نهایتا تلفن را به جک جدید وصل کرده و سیستم نصب سانترال را تست کنید.

در این مقاله سعی داریم بر نحوه سیم کشی سانترال میزبان و یا سیستم PBX ابری و همچنین سیستم پیش فرض سیم کشی سانترال تمرکز کنیم. به دلایل مختلفی نیاز به سیم کشی سانترال داریم. برخی از این دلایل عبارتند از :

  • نصب یک سیستم جدید – اگر قصد به روز رسانی سیستم تلفن قدیمی آنالوگ خود را دارید
  • دمونتاژ / نصب دوباره – اگر در حال جا به جایی دفتر خود هستید

به هر دلیلی برای نصب وسایل الکتریکی بالقوه خطرناک به یاد داشته باشید که باید حتما با متخصصین حرفه ای همچون تکنسین های آس همکاری کنید.

نحوه نصب سانترال پیش فرض :

نصب سانترال پیش فرض کمی پیچیده تر است. در بیشتر موارد ، شما هم برای نصب اولیه و هم برای نگهداری مداوم به کمک یک متخصص آموزش دیده نیاز خواهید داشت. اگر می خواهید یک سیستم سانترال جدید خریداری کنید ، نحوه سیم کشی سانترال توسط تکنسین ها هزینه بر است. مولفه های بسیاری برای استقرار کامل PBX در مشاغل کوچک وجود دارد. شما به تجهیزات زیر نیاز خواهید داشت :

  • تجهیزات پیش فرض PBX
  • روتر پهنای باند

برای اینکه تلفن های IP ( پروتکل اینترنت ) شما کار کنند ، باید به یک شبکه اینترنتی وصل شوند. این کار از طریق تنظیم روتر پهنای بانددر دفتر شما انجام می شود. مشروط بر اینکه بقیه زیرساخت های PBX خود را تنظیم کرده اید ، بیشتر تلفن های IP-PBX باید به پریز وصل بوده و کار کنند. این اساسا شامل چند مرحله ساده است :

  1. سیم تلفن را به ورودی ” خط تلفن ” روی کنسول PBX خود وصل کنید
  2. انتهای دیگر را به جک دیواری وصل کنید ( اجازه برقراری و دریافت تماس تلفنی )
  3. پلاگین PBX را در کنسول و قسمت دیگر آن را در پریز برق وارد کنید

سرور مرکزی

سرور بسته به اینکه چه شماره ای گرفته شده است ، تماس ها را با تغییر دادن آنها از یک خط به خط دیگر مدیریت می کند. این امر مستلزم اجرای خطوط فیزیکی در کل ساختمان است. سپس تماس ها از طریق یک شرکت تلفن قدمی از طریق شاه سیم SIP هدایت می شوند.

شاه سیم SIP در نصب سانترال

SIP مخفف دوره شروع پروتکل می باشد. یک شاه سیم SIP روشی مجازی برای اتصال تماس های تلفنی به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده ( PSTN ) است. با این کار تماس های تلفنی به صورت دیجیتالی ارسال و دریافت می شود. SIP در همان مکانی که سرور قرار دارد ، ذخیره می شود.

کارت تلفن دیجیتال

اینها قطعات سخت افزاری یک سیستم تلفنی هستند که مستقیما به سرور سیستم PBX شما وصل می شوند. آنها برای گسترش سیستم شما استفاده می شوند تا تعداد تماس های همزمان و با کیفیت بالاتر امکان پذیر باشد. به عنوان مثال کارت صدا و داده 4 پورتی ، امکان برقراری 120 تماس همزمان را دارد.

منبع : راهنمای جامع سیم کشی سانترال در شرکت ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.